Even de auto parkeren en dan de roltrap op naar de
sportschool. Zo hoef je je niet in te spannen voordat je je gaat sporten.
We bewegen zo min mogelijk en gaan naar een school om te
sporten. Zou het niet slimmer zijn om zoveel mogelijk beweging in ons dagelijks
in te passen. Loop en fiets (geen
e-bike!) zolang mogelijk en neem de trap in plaats van de lift (tegenwoordig
zijn er ook slimme architecten die niet langer de lift, maar de trap belangrijk
maken in een gebouw.)
Zo bezien zijn flitsbezorgers gek en afschuwelijk decadent. Trek
in ijs, maar niks in de vriezer: bel de flitsbezorger! Geen bier, geen melk
meer in de koelkast? Laat de e-bike koerier
maar komen. Je betaalt er net zo veel voor als in de supermarkt: plus €1,80
bezorgkosten. Dan staat alles al binnen tien minuten na je bestelling voor je
deur. Wat mensen zoal bestellen is vrij voorspelbaar: ’s ochtends yoghurt, granola en fruit, ’s avonds rijst,
groenten en pizza, en laat op de avond vooral chips, bier, wijn en roomijs. Veel
roomijs.’ Lekker makkelijk, toch?
Gemiddeld bestelt een klant voor tien euro. Die gemiddelde
klant is welvarend, single, jong, en vitaal en nooit slecht ter been en
bejaard. Een luxe is het. Geen noodzaak dus. Bij minderjarigen, die nog geen
alcohol mogen kopen zijn de koeriers trouwens ook populair. Er wordt niet zo
streng op alcohol gelet.
De flitskoerier verdient prima. ’t Is wel raar, dat die flitsbusiness nog
helemaal niet winstgevend is. Er is op dit moment een concurrentieslag gaande
tussen een aantal partijen met grote zakken geld van durfkapitalisten met als
doel alle concurrentie uit te schakelen en als enige over te blijven. Hopelijk wordt
er dan wat aan verdiend .
De strijd wordt tot die tijd gevoerd met heel veel koeriers.
En ook met heel veel dark stores in de stad, waar alle producten staan
opgeslagen. Producten die binnen tien minuten thuisbezorgd moeten worden. Overal
zie je die ongezellige geblindeerde ruimtes. Jammer toch van die plekken?! Je
zou er ook echte winkels of woonruimte kunnen hebben. De dark stores zorgen
bovendien vaak voor overlast. De koeriers rijden dag en nacht af en aan. In
woonwijken wil de gemeente Amsterdam ze gaan verbieden.
Is het nou nodig om direct toe te geven aan elke impuls? Zo moeilijk is het toch niet om gewoon
boodschappen te doen en ook even vooruit te denken wat je ’s avonds nodig hebt?
Koop niet bij de fietskoerier die een last is voor de stad. Wees geen verwende,
slappe, decadente sukkel en koop niet bij die flitskoerier die de stad kapotmaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten