maandag 12 april 2010

Zaterdagmiddag op de tuin

Zaterdagmiddag nog steeds. Ik ben deze middag winkelier op het volkstuincomplex en moet een nieuweling inwerken: Ger Hansen.
Hij is super netjes. Een goede eigenschap; dat wel, ik vraag me alleen af of hij wel zakken aarde durft op te pakken. Die middag zie ik het hem niet doen. Hij wil alles precies weten. We verkopen verschillende meststoffen…..
'Waar zijn ze voor?' vraagt ie.
'Weet ik veel. Om zure grond tegen te gaan, zeg ik, denk ik, meng alle meststoffen gewoon door elkaar en strooi wat handjes door je tuin, prima!'
Beet je rare vraag van mij:
‘Ben je alleen?’ gesteld aan de vrouw die komt zeggen dat ze de gasverdeler niet losgedraaid krijgt van haar gasfles. Mijn bedoeling is alleen maar af te tasten of er iemand in haar buurt is die haar ermee kan helpen. Maar goed, die is er momenteel niet dus ga ik mijn bako halen en de gasverdeler bij de dame los sleutelen.
Haar lieve leuke blonde, langharige zoon van een jaar of tien, vraagt me in de korte tijd dat ik de tuin van zijn moeder ben, herhaaldelijk (zeventien keer ongeveer) over kikkers, waar ik niks vanaf weet:
‘Waar zijn de kikkers nu, meneer?’
‘Dood,’ zeg ik.
Later realiseer ik me, dat het toch de oude mannetjes- en vrouwtjeskikkers zijn, die zullen moeten paren om nieuw kikkerdril te maken. De oudjes zullen nu dan wel een eindje onder de modder liggen of zitten, in de blubber, bezig aan de winterslaap. Als het lekker weer wordt kunnen ze gaan drillen en kikkeren of andersom. En dan kunnen nieuwe, jonge kikkertjes zich gaan ontwikkelen.

‘Wat heb je toch een mooie tuin, de mooiste tuin van het hele complex,’ zegt m’n overbuurvrouw. Ze heeft haar tuintje pas sinds vorig jaar september………totaal geen verstand van tuinieren, vindt het wel leuk om te doen. Is vast ooit mooie een vrouw geweest. Heeft lang peper en zout haar met slagen. Een erg rimpelende huid op haar gezicht (de rest van haar huid is niet zichtbaar voor mij). De huidige uitdrukking van haar ogen maakt haar minder mooi. Ze kijkt vermoeid, triest en daardoor enigszins afstotend. Ze wil graag aardig zijn gezien de waardering die ze uitspreekt voor mijn tuin. Ze is denk ik wel lief.

Het water is weer aangesloten in mijn tuinhuisje. Geen lek, niks kapot. Nu alleen de geiser nog. Wit tape kopen of meenemen van huis dan kan de aansluiting van de geiser worden afgerond. Dat tape wordt op het schroefdraad gedrukt van de gastoevoer van de geiser, het lekken van gas wordt op deze wijze voorkomen.

Frans, mijn buurman op de tuin (we zeggen àltijd ‘òp de tuin’) begroet me. We hebben elkaar een half jaar niet gezien.
‘Alles goed?’ vraagt hij.
‘Het meeste wel,’antwoord ik
Dan pakt hij me om mijn schouder en vertelt de volgende leuke mop.

In het centrum van Zutphen staat het
Friet- en ontmoetingscentrum Johanna;
Johanna is de eigenares; een vrouw met een prachtige
weelderige boezem; ook de rest van haar figuur
mag er wezen.
Op de prijslijst staat onder andere:

Croket: 1,00 euro
Frikadel: 1,50 euro
Masturberen 2,00 euro

Een van de bezoekers vraagt Johanna of zij zich ook
persoonlijk met het masturberen bezighoudt.
‘Jazeker,’ zegt ze .

‘Nou,’ zegt de bezoeker, ‘als je dan eerst even je handen zou willen wassen,
dan wil ik wel een croquetje van je.’

Ik lach, hij lacht en we gaan weer ieder ons weegs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten