dinsdag 8 juni 2010

Een dubbel salaris?

Als het een beetje meezit, betaalt de Kolken, mijn laatste werkgever, in juli gewoon nog mijn normale maandsalaris ondanks, dat ik per 1 juli gepensioneerd ben. Dat zou echt te gek zijn………..zo’n extraatje naast mijn eerste pensioentje in juli.
Ik bel met PSA (Personeels- en Salaris Administratie) omdat ik mijn ziektekostenverzekering na mijn pensionering bij het IZO wil laten doorlopen…..hoe pak ik dat aan, wil ik weten. Eerst laat een PSA-trutje me het hele verhaal doen . Na een kwartier komt ze erachter dat ‘iemand anders dat moet behandelen….ik verbind u door, hoor….’ Ze verbindt me inderdaad door met ene Stanley ; ik vraag aan ene Stanley of het PSA-trutje van zojuist alvast verteld heeft waarvoor ik bel….niet dus. Dan nòg maar eens het hele verhaal vertellen (kostbare tijd lijkt mij, voor een medewerker van de salarisadministratie, die voor duizenden medewerkers het salaris moet verzorgen).
Mijn vraag is of liever gezegd mijn mededeling: zoals je weet ga ik uit dienst; ik zit nu bij ziektekostenverzekeraar IZO; ik wil bij IZO blijven. Hoe regel ik dat?
‘Oh, dan moet u de collectiviteit uit…’ zegt hij dan en ‘daar had u toch onderhand al een formulier van moeten hebben ontvangen als u per 1 juli uit dienst gaat….u gaat toch per 1 juli a.s. uit dienst’
‘Ja, klopt helemaal, per 1 juli’, zeg ik.
Waarop Stanley vervolgt:
‘….ik zal eens even in het systeem kijken…….. hè??….tsss!……prrrr?! ……nounounounou……het systeem wéét nog helemaal niet dat u uit dienst gaat, zeg! We hebben daar als PSA nog niks van vernomen….….pas als ik van uw uitdiensttreding bericht krijg, via HRM (Human Research Management)…….we noemen dat een HRM-bonnetje, dan ga ik u een ‘IZO uit de collectiviteit-formulier’ toesturen.’
In januari jl. (toch al vijf maanden terug) schrijf ik mijn ontslagbrief (HRM). In februari (veertien dagen later) krijg ik antwoord. We hebben uw brief ontvangen en beëindigen het dienstverband met u per 1 juli 2010, overeenkomstig uw wens. Ik vraag of ook de restschuld van mijn fietsplanfiets afgehouden kan worden van het salaris mei 2010. ‘Geen probleem’, antwoordt HRM.
En nu……, nu weet PSA niets van mijn ontslag…..het is 8 juni 2010………het vakantiegeldsalaris mei is gewoon uitbetaald en het fietsplangeld is daar gewoon niet op ingehouden.
Ik vraag aan mijnheer Stanley of hij dan even snel mijn ontslag wil kortsluiten met HRM. Maar daar heeft meneer absoluut geen tijd voor, dat moet ik zelf maar doen. Hij begint daar in ieder geval niet aan, want als hij daaraan zou beginnen zou het eind vreselijk zoek zijn en of ik overigens wel wist dat er een paar duizend werknemers bij de Kolken in dienst zijn.
Ja, dat laatste weet ik wel na ruim twaalf jaar werken bij die baas.
Mijnheer Stanley wil me nu telefonisch doorverbinden met HRM.
‘Heb je daar dan wel tijd voor, meneer Stanley?’ vraag ik met enig sarcasme….Ja, daar heeft hij dan wel tijd voor.
‘Zeg, weet je wat, laat maar ook,’ zeg ik, ‘laat maar zitten, verbind me maar niet door met HRM, mijnheer Stanley. Ik heb hier absoluut geen tijd voor, je hebt er werkelijk geen idee van, wat er allemaal op je pad komt als je met pensioen gaat……..honderd-en-een-dingen.’
Ik heb ook absoluut geen zin in dit gezeik. Bovendien is alles al geregeld met HRM begin van dit jaar. Klaar. Ik merk wel wat er gebeurt. Een ziektekostenverzekering heeft een lange nawerking dus: geen paniek.
Volgens mij zit PSA hier flink te klootzakken.
En dankzij PSA zit ik straks, in de vakantiemaand juli misschin wel met een dubbel salaris. Kan ik onverwachts toch nog een keertje lekker & duur met mevrouw Jeejeepee uit gaan eten en......heeeeel misschien schiet er ook nog een bedragje over voor iets verfrissends.....met een sappige hoer of zo. Bij de Kolken hebben ze toch geen tijd om dat geld aan mij terug te vragen......denk ik.....hoop ik.....veel te veel personeelsleden daar op dat kleine piep-beetje PSA'ers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten