zondag 20 juni 2010

Een lange zaterdag in de lente van 2010 deel 1

Dat ik tegen middernacht nog zo uitzinnig zou staan jumpen en zwaaien met mijn armen, had ik die ochtend niet voor mogelijk gehouden.
Zoals gewoonlijk was ik vóór vijf uur ’s ochtends wakker. De vogels op het binnenterrein zijn vol enthousiasme bezig met hun stemoefeningen. Vooral de merels laten zich gelden: ‘wegwezen alle indringers, dit hier is ons gebied’’. Alleen mevrouw jeejeepee komt er met haar gesnurk bovenuit.
Het is zaterdag. Boodschappendag. Boodschappen doe ik bij Bas…….en niet bij ‘DE Bas’ wat je tegenwoordig zo irritant vaak hoort…….DE Albert Heyn en DE Blokker………waarom dat hemeltergende lidwoord ervoor? Het is de laatste jaren gebruikelijk om deze lelijke, foute taal te bezigen. Lidwoorden moet je in dit verband alleen gebruiken bij winkels enzo die GEEN familienaam voeren dus: de Hema, het Kruidvat, de Marskramer, de Free Record Shop, de Gamma en de Praxis. Voor het overige gaan we gewoon naar Bas, Albert Heijn, Blokker, C&A, V&D, Hönkemöller, Hans Anders enzovoorts ….zonder lidwoord dus! Een makkelijk voorbeeld: we gaan dus ook niet naar Efteling maar naar de Efteling. De meesten van onze allochtonen blijven zoals bekend gewoon naar Efteling gaan.
Bas gaat straks pas om acht uur open. Het is nu kwart over vijf. Ik moet eerst even naar de volkstuin want daar ligt mijn portemonnee nog……die heb ik hard nodig vandaag zeker zo dadelijk bij Bas. Jezus, wat vergeet ik toch veel de laatste tijd…..zouden er pillen zijn die me beter laten onthouden? Het gekke is dat ik nu nog niet vergeten ben dat ik mijn portemonnee op de tuin vergeten ben. Dat is twee dagen geleden. Maar op de tuin dacht ik toen, twee dagen terug om 17.05 uur nog:
‘Jeejeepee, niet vergeten die portemonnee…’
en om 17.08 uur zit ik op de fiets naar huis zonder dat ik er erg in heb dat ie toch nog op de tuin ligt. Daar zit dus drie minuten tussen. ’s Avonds als ik het boodschappenlijstje maak dringt deze gedachte zomaar ineens bij me op.....dat dan weer wel.....nou ja genoeg gezeurd hierover.
Het is heerlijk in de volkstuin, zo ’s ochtends vroeg. De zon komt slaperig op……’t is nog een beetje fris.….gras iets nat….vogels zijn uitgezongen……en de bloemen, planten, bomen ....te veel om nu op te noemen, te mooi ook om nu allemaal te beschrijven…… Ik laat het fonteintje bij de vijver spuiten, zodat de vogels lekker kunnen komen aanfladderen en badderen.
Mijn portemonnee ligt nog steeds op de eettafel.
Het is heel rustig bij Bas. Kwart over acht. De groenten en de melkproducten liggen snel in m´n winkelwagen. Ik blijf het overigens zwaar klote vinden, dat je bij Bas niks kan afwegen …………..verder liggen er nogal eens ongeprijsde groenten en fruit op de toonbanken....daar kan ik toch zo de tering over in krijgen.....de ene keer meer dan de andere keer...... dat wel..........maar toch!
Ik zoek me te pletter naar kaaspuree, blijken niet meer in het assortiment te zitten, was te weinig vraag naar……..okee….dan maar gewone puree....naturel....en geraspte kaas, voor er doorheen.
Nog even wil ik wat kwijt over dat zuivelhok van Bas: wat is het daar walgelijk koud. Ongetwijfeld is het prima voor de zuivelproducten; voor mij echter niet. Ik doe daana gelijk even een Basbakkie...dat is prima geregeld in deze BAS
Ze moet toch onderhand begin vijftig zijn, die dame, ze is de vrouw die iedere klant van Bas schrik aanjaagt……ze kijkt naar het winkelwagentje van een andere klant en maakt een opmerking over het zojuist gekochte fruit of de in het winkelwagentje glimmende vleeswaren en ze zegt dan dat zij ze ook heeft gehad en hoe heerlijk ze zijn, daar weidt ze enige tijd over uit en dan wordt ze persoonlijk……..van migraine tot menstruatie passeert de revue, haar slachtoffers zijn zowel mannen als vrouwen…..minstens een half uur kan je dan kwijt raken …ze is niks veranderd….mijn laatste ervaring met haar is van twintig jaar terug. Momenteel heeft ze twee oudere heren in de houdgreep, die naar het zich laat aanzien wel kunnen genieten van de spraakwaterval…..ik hoor haar met een stralend gezicht zeggen dat ze zich heerlijk voelt nu ze een baan heeft bij de reinigingsdienst…..fantastisch voel ik me zelfs……fantastisch. Ze spreidt haar armen als ze dat zegt, waardoor haar rijke boezem alle mogelijke ruimte krijgt zich te vertonen. Ook de beide heren staan nu te stralen………ze kwijlen zowaar een beetje. Van hen mag ze nog wel even doorgaan.
Als ik mijn boodschappen in de fietstassen pers…zie ik een paar meter naaste mij een vrouw wijzen naar de autoweg. Daar liggen drie perssinasappelen, de dame wijst naar mij, dan naar de sinasappelen en dan maakt ze een rollend gebaar met haar handen. Moet waarschijnlijk nog een taalcursusje gaan volgen……….maar goed dat zullen dan wel mijn sinasappelen zijn die op de Bergweg zijn gerold. Jammer dan wel weer, dat de trucker van een Aldi vrachtwagen, de sinasappels wel ziet maar er hard en meedogenloos overheen rijdt…..’ Ach, wat maakt het uit, het zijn toch perssinasappelen?’ Zonde .


wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten