dinsdag 22 juni 2010

Een lange zaterdag in de lente van 2010 deel 2

De hangplanten moeten water. Ik zet een houten stoel bij het grote raam van de woonkamer. Vul een plantengietertje vol, loop naar die stoel en ga er op staan. Til mijn arm op om de ‘asparagus’ vol te gooien…..beetje vreemd gevoel in mijn hoofd…..flink zijn…..’kindje op moeders schoot’ (grappige hangerd) heeft ook dorst….ga met de gieter naar hun toe….en misselijkheid en angst om van die ‘grote’ hoogte te vallen maken zich van me meester. Hoogtevrees en evenwichtsstoornis. Klote. Precies de reden dat ik Tinus gevraagd heb me deze zaterdag te komen helpen. Afdeklatten op het dak van mijn tuinhuis moeten getjet worden en een enkele misschien wel vervangen. Ik durf dat lullige dakje zelf niet op…….het loopt van een hoogte van twee meter twintig met ongeveer vijfenveertig graden op naar drieëneenhalve meter. Deze latten liggen voor mij duidelijk te hoog. Tinus ziet al gauw dat één van de latjes vervangen moet worden: 209 bij 15 bij 1,2 centimeter. Als we die hebben gaan we tjetten.
Half Rotterdam afgestruind maar nergens zo’n plankie te koop. Nou hebben we voornamelijk in Crooswijk en het Oude Noorden, bij ouderwetse ‘Doe het zelf zaakjes’ gekeken. Die zaakjes die we nog kenden van vroeger. Ten eerste zijn er nog maar heel weinig van die zaken over en die er over waren hadden alleen planken van 270. Ook bij de Formido hadden ze onze maat niet. Tenslotte zijn we bij de Gamma, in Blijdorp, geslaagd. We verven de andere drie latten op het dak helemaal af; deze nieuwe gaan we eerst schuren, schoonmaken, nog eens schuren en dan een eerste tjetbeurt geven. Maandag komt Tinus langs voor de afwerking en het op dak leggen en bevestigen van de lat.
Tinus en ik zijn vanavond in Delfgauw. Zoon Thijs speel met zijn nieuwe band Yesterday’s Ass op het Soonpopfestival. Het optreden van de Ass begint deze avond om negen uur. Rotterdam - Delfgauw is al gauw negentien kilometer fietsen….iets meer dan een uur……we vertrekken om zeven uur. Heerlijk fietsweer. Windje mee. We rijden langs het crematorium (altijd leuk), de Schie (altijd nat), en de Porseleyne Fles (altijd leeg).
We zijn er om half negen. Niet druk….dit Soonpop……..misschien 200 mensen ……..een soort boerenpummel festival……………... Yesterday’s Ass verdient beter…..…..paarlen voor de zwijnen.
Geweldig goeie act, set van Yesterday’s Ass......vindt deze papa van een van de bandleden. Zeer goede zanger….. reikt letterlijk tot grote, zuivere hoogte….. dansen kan ie ook:…staccatobewegingen geïnspireerd door perfecte percussie, mooi om te zien. De drie gitaristen leveren de onmisbare structuur waarbinnen drummer en zanger kunnen excelleren.
Na Face Tomorrow treedt de band Mala Vita op: Balkanrock. Stevig, strak, hard, energiek, lekker om te horen ……goed om op te swingen……..om uit je dak te gaan…….. kijk mij nu toch…………..daar sta ik op dat festivalletje met mijn witte, dunne, harige beentjes in de iets te strakke ’sexy’ fietsbroek en mijn rode gympen aan. Thijs, mijn zoon, weet gelukkig niet dat ik hier ben. Ik vrees dat hij dit niet kan aanzien. Die kale ouwe man. Hij heeft me, naar ik hoop, niet zien staan jumpen, zo kort na zijn optreden. Even verderop zie ik enkele festivalgangers ineens gaan pogoën……waardoor bij mij het idee opkomt om maar weer eens als een speer naar Rotterdam te gaan. Tinus en ik zijn al op weg naar onze fietsen maar de muziek van Mala Vita, wel of geen gepogo , blijft prikkelen en trekt ons naar de dansende menigte terug.
Tinus verroert zich nauwelijks in de dansende menigte; hij maakt alleen knikkende bewegingen met zijn hoofd……… en……………. draaiende bewegingen met zijn vingers, voor het draaien van zijn shagjes. Tinus ziet geen mooie wijven hier in Delfgauw. Als Tinus zoiets zegt dan ìs het ook gewoon zo………….eigenlijk zegt Tinus hiermee: ’voor mij valt hier vanavond niks te neuken’ en meestal is dat dan ook het moment waarop we elkaar alleen maar even aankijken met een blik van: ‘Kom op we gaan!’
Tsja……ik moet zeggen Tinus heeft daar meestal wel kijk op…….ik moet ook zeggen dat ik wat dat betreft blind vaar op hem. Op zich geeft het toch wel te denken, dat geen enkele Delfgauwense festivalganger contact heeft gezocht met Tinus of mij. Wij zijn immers bijzonder fraaie exemplaren van de mannelijke soort, in vergelijking met de Delfgauwse man.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat een lelijk Servisch wijf tegen me aan stond te dansen, nou ja, dansen, te schurken ….en dan nog zo lachen, mond wagenwijd open, alle tanden bloot, tong om een hoekje op de loer, het speeksel kolkend in haar geile muil ook………..….kots, kots. Ik heb dat mokkel quasi per ongeluk met mijn elleboog in haar linkertiet gepogood……ze was gauw weg. Ik haat Serviërs eigenlijk eveel te gauw. Toch niet àlle Serviërs zullen hebben staan juichen bij het uitroeien van Bosnische mannen en jongetjes halverwege de negentiger jaren van de vorige eeuw, toch?
Dan is nog de brutale jongedame, een soort kakkertje, door de HereGod al bij haar geboorte flink gestraft met spillepootjes van de ergste soort. Ze komt op ongeveer twee meter bij mij vandaan staan wankelen op haar staken….. kijken naar mijn strakke sexy fietsbroek en naar mijn fraai gepoetste rode gympen………afwisselend kijkt ze lachend naar haar vriendenclubje en dan weer terug naar mij, mijn broek en mijn schoenen……..haar heb ik die avond nog wat kunnen onderkotsen..op haar rug; ze zit net het riempje van haar schoen vast te maken. De smurrie loopt heel langzaam naar haar kippenekketje.
Tinus en ik moeten dan snel een veilig heenkomen zoeken. Het eerste de beste fietspad filtert haar boze vriendjes die met de auto achter ons aankomen. De ongetwijfeld beschonken chauffeur ziet het rood witte paaltje in het midden van het fietspad niet en rijdt er in volle vaart tegen aan.
Vlug het donkere Delfgauw uit, richting Vlaardingen, Schiedam, Spangen, Nieuwe Westen, Centrum, Noord. Tinus en ik praten onderweg terug opvallend veel over goeie sex met mooie vrouwen en masturbatie………. ook met mooie vrouwen…..uit boekjes, films,fantasie en gewoon uit ons geheugen. Tinus’ ogen glimmen altijd bij dit soort gesprekken …..alsof hij hier al stevig opgewonden van raakt. Bij elk woord dat ik zeg, bij iedere ademteug, ruik en proef ik misselijkmakende kotsrestanten.

Naschrift
De maandag erna:
een bericht in de Delf Gauwer

Auto ramt fietspaal: twee doden drie zwaar gewonden.
Een automobilist heeft aan het begin van het fietspad Delfgauw - Rotterdam met zeer hoge snelheid een aldaar geplaatst fietspaaltje geramd. Er vallen twee doden (de mannelijke chauffeur van 21 jaar en een jonge vrouw van 18 jaar)en drie zwaar gewonden: alle drie mannen respectievelijk van 17, 18 en 19 jaar oud. De bestuurder van de verongelukte auto bleek een uitzonderlijk hoog alcohol promillage te hebben.De identiteit van de overleden dame is bijzonder moeilijk vast te stellen: daarom roept de politie regio Delfgauw mensen op, te reageren die een jonge vrouw missen die stinkt naar kots en uitzonderlijk dunne benen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten