dinsdag 2 februari 2010

Ze houdt van je

Rietje is er vandaag niet …. pijn aan haar knieën, zègt ze. Ik geloof er niks van. Jammer dat ze er niet is, want het is leuker op het werk als ze er wel is. We hebben het echt knus samen. Zo tussen het werken door een beetje praten over de kinderen (die van haar, twee dochters, zijn rete-moeilijk): de een is een weinig snuggere autist van 12, die onophoudelijk ruzie zoekt met haar grote zus (16) en haar oude moeder (47) . Rietje neemt die meiden veel te veel uit handen. De oudste wil graag naar het conservatorium in Den Haag. Dat is niet zo eenvoudig voor elkaar te krijgen…..ma krijgt het met veel moeite voor mekaar.
De eerste de beste schooldag ging het niet zo naar mevrouw haar zin (te veel allochtonen daar in de buurt….daar is ze bang voor…er wordt een beetje gestoeid in de bus van station naar school) en ze besluit vervolgens niet meer naar Den Haag te gaan. Ze is de school niet eens binnen geweest. Nu zit ze gewoon weer in haar eigen kleine kutdorpje, op een klein benepen kut-vmb-ootje. Mam vindt dat eigenlijk niet zo leuk maar regelt het weer allemaal zoals het prinsesje het wil. Mevrouw heeft nu ook ineens verkering met een mannetje van achttien. Daar gaat ze van de zomer al mee naar Noorwegen; vlakbij de Hardinger Vida (zijn pa en ma zijn er ook bij). Als dat maar goed gaat, mam is wel wat angstig.
Rietje heeft eigenlijk geen tijd om te werken. Regelen, regelen, allerlei dingen regelen voor de kinderen, praten op school met de dekaan. Op school wordt gezegd, dat er gespijbeld wordt door de dames….zeker door de oudste,….ze is de laatste tijd opvallend veel tegelijk absent met vriendje Tim. Rietje is ook de fietsenmaker, plakt de lekke banden, vervangt kapotte jasbeschermers, stelt spaken en spant kettingen en dan heeft ze ook nog ….alle huishouddingetjes, want die wijfies doen thuis echt he-le-maal niks (eigen schuld dikke bult natuurlijk) en….. dan haar grootste kwelling: alle formulieren, die regelmatig moeten worden ingevuld opdat ze haar zeer geringe inkomen kan behouden.
Rietje heeft ook geen lijf om te werken. Als ze een kom erwtensoep optilt met links en een hap neemt met rechts kan ze de eerste drie weken haar bovenlichaam niet of nauwelijks meer bewegen.
Tot slot is er nog het probleem met haar moeder. Haar moeder heeft een nieuwe vriend. Daar heeft ze verdriet van. Want vader is pas acht jaar dood en nu al een nieuwe vriend is toch wel wat vroeg. Rietje zelf is er dus verdrietig onder maar haar oudere broertje is furieus, die zou het liefst die nieuwe vriend van moeder het ziekenhuis in slaan.
Het allerergst is nog: moeder en nieuwe vriend gaan binnenkort samenwonen in zijn huis. Als buitenstaander zeg ik: ‘Leuk toch, als die twee ouwetjes van elkaar houden.’

Mijn vermoeden is dat Rietje er vandaag niet is vanwege collega’s Trees en Nora. Zo, wat waren die gisteren pissig op Rietje. Ze haalde alleen koffie voor mij en niet voor hun, een doodzonde!
‘Haalt ze nou alleen koffie voor jou???!!, zei Trees, met een venijnige blik in haar ogen.
‘Ik heb zeker een streepje voor’, zeg ik wat verlegen.
Met een veelbetekenende blik zegt Trees dan tegen me:
‘Ze houdt van je, Sander.’
Hmmmm…… die ‘veel betekende blik’…….wat zou die willen zeggen…… ja… …...misschien wel, dat ik haar opmerking serieus moet nemen, dat Trees ervan overtuigd is dat Rietje van me houdt en dat ik attent moet zijn…..…..zo veel betekenend dus.
Tsja, ……Rietje houdt van me……zou het echt………het is altijd leuk te horen, te voelen, dat er van je gehouden wordt ……maar wat moet ik er verder mee…….ze is erg fijn om mee te werken……leuk om mee te praten, over koetjes en kalfjes, soms wat dieper…..ja,......ik houd er van om op die manier met haar om te gaan………prettig, heel prettig zo,….……maar seksueel gezien val ik tegenwoordig eigenlijk dus veel meer op grote breed geschouderde mannen......en....... lieve kleine diertjes.....sexueel gezien dan.....maar dit even terzijde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten