zaterdag 8 augustus 2009

Elstar

't Is hartje zomer ...verdwijnt zomaar ineens het normale gevoel in drie vingers ... rechts. Ringvinger, middelvinger, wijsvinger. De vingers slapen ... tintelen. Ik sta in de trein naar Marseille ... leun met mijn rechteronderarm op het raam van de trein ... steek mijn hoofd naar buiten en zwaai terug naar Danny. We zullen elkaar een maand niet zien. Als ik ga zitten merk ik dat er iets niet pluis is met die rechterhand. Sommige dingen, doodgewone dingen eigenlijk, blijk ik niet meer te kunnen.

(nagels) knippen

bril schoonmaken

fotograferen (afdrukken)

flesje dat is afgesloten met kroonkurk (bier dus) open maken

schrijven

kopje beet houden,

en ga zo maar door …

Het is een maand later. Met het verwijsbriefje van mijn huisarts en het onderzoeksrapport van de dokter in Marseille loop ik achter neuroloog Elstar van het Johannes de Doper Ziekenhuis aan. Het slapende gevoel is inmiddels vrijwel verdwenen en ik kan bijna alles weer. Ik laat Elstar begaan. Elektronische apparatuur gebruikt ze niet, dat heeft 'Marseille' al goed gedaan, volgens haar. Zij volgt de Franse diagnose. CTS oftewel capilair tunnel syndroom.

Omdat wijs- en ringvinger ontwaakt zijn en alleen middelvinger nog sluimert, besluiten Elstar en ik om het nog veertien dagen aan te zien. Zet de verbetering door dan hoeft er niet te worden ingegrepen; verslechtert de situatie dan wordt actie ondernomen.

Actie, dat is in eerste instantie een injectie, die de vingers uit de slaap haalt. Werkt dat niet dan volgt een operatie, midden binnenkant pols, slaagt vrijwel altijd.

Op het moment heb ik ook nog twee dooie (slapende) tenen aan mijn rechtervoet. Heb ik weinig last van. Doe weinig meer met mijn tenen dan er op staan en mee lopen (en daar heb ik geen klachten over). Elstar en ik besluiten daar even niks aan te doen. Tegelijk met een eventueel volgend consult voor de hand, wordt dan gelijk de voet bekeken.

De naam Elstar associeer ik in eerst instantie onmiddellijk met mijn lievelingsappel. Fris, sappig en knapperig. Maar mijn Elstar is dus gewoon neuroloog. Een vriendelijke dame, die op deskundige en rustige wijze haar werk doet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten