vrijdag 14 augustus 2009

Drempels te hoog

De automobilist heeft , zeker in stedelijk gebied, de neiging om harder te rijden dan is toegestaan. Daarom heeft de overheid besloten om de automobilist er aan te herinneren dat een lagere snelheid geboden is. Daartoe is overgegaan tot plaatsing van verkeersdrempels dwars over het wegdek op afstanden variërend van vijftig tot honderd meter van elkaar. Rijdt de automobilist te hard over een dergelijke drempel, dan bestaat de kans dat zowel auto als automobilist beschadigd wordt.
Vaart minderen ….. de gemiddelde automobilist houdt er niet van…..iedereen kent de truc inmiddels: neem de drempel uiterst links of rechts; de vaart blijft er lekker in en de schok is minimaal. Het beoogde effect……….de veiligheid voor de andere weggebruikers is er met die zigzaggende, zo bijna over trottoir rijdende automobilist, niet bepaald op vooruit gegaan.

De fietser is beslist niet blij met de drempels.
Voortdurend moet hij onnodig afremmen……en weer gaan . Zijn snelheid is geen gevaar voor anderen……..gemiddeld hooguit vijftien kilometer per uur. Een wielrenner komt hooguit op 35 à 40 uit………………………..telkens weer afremmen........ drempel over ………….op gang komen ……………..
Het is te gek dat de fietser daar onophoudelijk mee te maken krijgt. De fietser verliest door de drempels snelheid en moet dreun op dreun incasseren. Polsen, ellebogen, schouders, nek, rug, zitbeentjes, scrotum krijgen het zwaar te verduren.
Dan nog het voertuig zelf: de fiets; dat door het noodgdwongen nemen van deze drempels onderdelen sneller lostrillen, dan zonder die hobbels is nogal logisch.
Absurd, dat hier blijkbaar de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Hobbels voor geautomatiseerde snelheidsduivels….oké……..jammer dat het nodig is……..neen…….belachelijk dat het nodig is………maar net zo bespottelijk is het dat de fietser daarmee nodeloos geziekt wordt.
De fietser, toch dé milieuvriendelijke weggebruiker bij uitstek is qua snelheid nauwelijks een gevaar voor anderen. Daarom zou het toch niet meer dan redelijk zijn als op elke weg met drempels een drempelloos fietspad gerealiseerd zou worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten