woensdag 23 juni 2010

Brief aan Gerda (1)

Lieve Gerda,

Wanneer je er uitgegooid wordt, dan ga je op markt staan, schrijf je me.
Meen je dat nou? Met wat dan?
Mutsen en sjaals in de winter?
Paraplu’s in de herfst, de lente.
T-shirts in de zomer….. kortom: het hele jaar door hard werken. Lijkt me echt niks.
Ik heb gisteren even op de markt rondgekeken. Meest opvallend: vijfenzeventig procent (75%) van de marktgangers hier is duidelijk herkenbaar moslim. Hoofddoekjes, sjaaltjes, takchita’s , burka’s, cafta’s en couscous verkopen....... is dat wat voor jou misschien, Gerda? Of een partij korans tegen wegwerpprijzen op de markt brengen……wegwerpkorans zogezegd…….(niet gelijk met stenen gaan gooien, ’t is maar een grapje). Het verdere marktaanbod ken jij net zo goed als ik: kleding; drogisterijartikelen; groenten & fruit, vreetwaren: brood; snoep, vis; kaas, noten, patat. Ik denk dat jij het eerder zouden moeten hebben van nieuwigheidjes. Bijvoorbeeld een elk uur koekoekende koekoeksklok (mooi beschilderd: een weiland met koekoeken, dartel huppelend rond een vredig herkauwende koe); om de twaalf uur loeit die klok.……….……gekker moet het toch niet worden, nietwaar? Tuurlijk, als je zelf zo’n klok hebt hangen, is de lol er snel vanaf, maar voor bezoek, zeker bezoek dat niet zo vaak bij je over de vloer komt.......en niet te vergeten jonge kinderen, die vooral, blijft zo'n onverwachts geloei uit een klok altijd leuk…….lijkt me…............denk ik tenminste.............……..ik wil graag van je weten hoe jij daar over denkt, Gerda.
Wat ook kan is dat we gereedschap gaan bedenken, uitvinden of laten uitvinden, gereedschap, dat het schillen van grapefruits, kiwi’s, perziken en nectarino’s vergemakkelijkt. Mevrouw Jeejeepee zegt, als ze dit hoort, (met enig cynisme) dat daarvoor al een flink aantal jaren terug het zogenaamde aardappelschilmesje is uitgevonden........
Maar alle gekheid op een stokje, reken niet op mij met die marktplannen.
Ik heb totaa geen verkoop talent. Jij wel, Gerda?
Ik kan helpen sjouwen. Maar wat? Daar heb je nu nog geen idee van.
Voor mij geen markt- of andere plannen om geld te verdienen. Ik ga straks liever een tijdje niks doen, de w.w. of de bijstand in. Veel geld heb ik niet nodig. Zo nu en dan ga ik wat voor de samenleving op zich…………liefdadigheid bedoel ik............ een vorm van liefdadigheid, waar ik zelf ook een beetje lol aan heb. Zo zit ik er over te denken om dagelijks een heroïnehoertje mee te nemen naar mijn berging, die betaal ik...................als ze een beetje veel d’r best doet natuurlijk....….jaaaaah......wat dacht je dan......twee keer zoveel als te doen gebruikelijk voor een blowjob. Zij blij, ik blij, de buurt blij…….. zij is immers even van de straat. Als ik heel eerlijk ben, zou ik zo'n meisje wel meer jobs gunnen……maar meer dan een keer per dag kan ik echt niet meer opbrengen, lichamelijk dan hè. Ja, Gerda, het is niet anders. Maar ja....als fatsoenlijk burger is het zo simpel nog niet om in de bijstand te komen. Dus zit er voor mij niet veel anders op dan doormodderen, zo lang het kan, in die ondraaglijke spertistank waar heel Verzorgingshuis Weermeiden mee is vergeven. Huize Sperti zou een betere naam zijn.

Wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten