zondag 4 oktober 2009

Werken is niet altijd leuk (1)

Werken is niet altijd leuk.Paolo, een rustige, intelligente jongen springt bij in de vakantieperiode. Hij komt me vaag bekend voor…….klopt….bezorgde het AD bij mij in de buurt……en dus (helaas)ook bij mij, tsja.........ik heb nog nooit zo vaak de bezorgservice moeten bellen……dat belooft niet zo veel goeds. Hij is net drie kwartier bezig met het op alfabet leggen van de uitzendkrachten……… het is nog geen half tien…….. zegt ie dattie hoofdpijn heeft……hij moet aspirines hebben…er zijn hier genoeg mensen met aspirines maar het zijn jammer genoeg net niet de aspirines, die hij moet hebben…speciale aspirines heeft hij nodig want voor al die andere is hij allergisch……..de Trekpleister heeft ze, weet hij en die zit hier in het Vlaardingse winkelcentrum….. hooguit vijf minuten lopen van de werkplek. Meneer blijft drie kwartier weg. Alsof ie die speciale aspirines uit Rotterdam moest halen. Hij liegt dat ze niet te koop zijn bij de Trekpleister, het Kruidvat en de DA-drogist, ook niet (maar dat wist ie dondersgoed) bij Bas van de Heijden en Albert Heyn……… na die lange zoektocht had hij pas succes bij Apotheek de Groot, verzint ie waar ik bij sta.
Ik zeg hem dat ie maar een ander in de maling moet nemen maar niet mij……
‘haal dat half uur dat je onnodig langer bent weggebleven maar in….werk maar door in de pauze.’zeg ik hem.
‘Okee,’ zegt hij zwaar zuchtend, terwijl hij een papieren zak van bakkerij van Ugghelen uit een plastic zak van apotheek de Groot pakt.
‘Jij laat je toch zeker ook niet piepelen’, Paolo….? zeik ik nog even door; hij geeft geen sjoege ook omdat hij zijn mond inmiddels heeft volgepropt met een zojuist bij de warme bakker gescoorde pizzapunt…….een pizza aspirina……………
‘als je wat eerder wil pauzeren omdat je je ontbijt nog moet kopen, zeg dat dan, man, ………lul ………….……….en hang niet zo’n slap verhaal op over aspirines..............’

Het vreemde gevoel een zeikerdje, muggenziftertje, een eikeltje te zijn bekruipt me nu ook ineens weer…..dat heb ik nou altijd als ik iemand bestraffend heb toegesproken……… nou……jammer dan…….. dan maar een muggenzifter, een zeikerd én een eikel. Net als toen……. in de disco….ik werk er als vrijwilliger………een van de bezoekers deponeert een grote gore groene vette slijmklodder op de dansvloer………ik maak even een gezellig praatje met de jongeman (je kan niet voorzichtig genoeg zijn tegenwoordig) en vraag hem terloops of hij die klodders voortaan buiten of in de toiletpot wil droppen ……………De jongeman spuugt me nog net niet een volgend slijmexemplaar tegen mijn hoofd. Vernietigend kijkt hij me aan en vraagt waar ik me gvd druk om maak en waarom ik daar een punt van maak.
‘Dat jij dat vies vindt en onhygiënisch…….dat is jouw probleem…….met je chagrijnige, kale, ouwelullen kop…….weet je wel dat we hier in een jongerendisco zijn man, lul, rot toch op joh.
Mijn meer ervaren collega (professioneel welzijnswerker zelfs) haalt me, om verdere escalatie te voorkomen bij de knul weg.
‘Iedereen doet het,’ zegt hij, ‘niks meer aan te doen. D’r zijn ergere dingen.’
‘Zoals wat …?’
‘Frauduleuze Alphahulpen, wat dacht je daarvan?’
‘Bestaat dat dan Frauduleuze Alphahulpen?’
‘Welnee joh, ik maak maar een geintje.’

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten