woensdag 14 oktober 2009

Onder de mensen

“Ik sta nu al een half uur vast op de Zwartjanstraat. Alles staat hier muurvast. De vuilniswagen houdt alle autoverkeer op. Ik red het echt niet om die hele lijst met mensen op te halen. Ik denk dat ik die vier dames van de bingoclub wel op kan halen. Die andere twee adressen …….dat lukt me echt niet op tijd.”, liegt hij.
Want hij rijdt helemaal niet op de Zwartjanstraat. Dat is in Noord. Hij rijdt met zijn Vervoer op Maat (VOM)busje in West. En daar is het helemaal niet druk. De chauffeur wil gewoon een bakkie koffie drinken met die vier dames in de bingoclub.
Vierendertig jaar lang heeft ie op de markt gestaan. Groente en fruit.Van ’s ochtends zes tot ’s avonds zes soms acht uur. Dan stopt zijn baas er mee en valt ie terug van 1500 naar 800 euro per maand……en na 5 jaar gaat daar nog eens 200 euro vanaf. Hij was pas 54 en moest dus nog 11 jaar mee voor hij toe was aan zijn AOW. En van 600 euro per maand kan hij niet leven. Dus besluit hij maar op de VOM-bus te gaan voor z’n laatste werkzame periode. Levert hem 1250 euro per maand op. Hij woont nog bij zijn moeder………… moet haar 350 euro per maand betalen voor kost en inwoning………… goed te doen dus.
Naar de markt kan ie niet meer terug; z’n knieĆ«n hebben het begeven. Alsof hij kistjes sinasappels en aardappelen in- en uitlaadt, werkt hij de VOM-klanten de bus in en uit. De praatjes die hij 34 jaar lang vanachter zijn kraam met de kopers op de markt maakt voert hij nu met zijn VOM-klantjes. Hij moet nu eenmaal onder de mensen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten