maandag 21 december 2009

Ankie (2)

‘Je hebt een leuk rond hoofdje gekregen, Ankie.’
‘Ja, 5 kilo aangekomen….dat moet er gauw weer vanaf.’
‘Staat je wel leuk….’
‘Nee , niet leuk…..het moet er weer af….’
‘Je schrok van mij, hè?’
‘Ja…’
‘Ik kom uit het Havenziekenhuis; deel daar eten en drinken uit…vrijwilligerswerk..
In het begin liep ik te janken als mensen daar dood gingen…………… Ik zie iemand met open mond en half open ogen liggen en kreeg het gevoel dat die wel snel dood zou gaan………………..nou ja, dat gebeurde dan natuurlijk ook. Ik vind het nu niet erg meer….ben er wat aan gewend…mag ook wel, hè….. na drie maanden.’.
Ze wijst naar de takken die uit haar fietstassen steken: ‘Ik heb een stel planten gered van de vernietiging, stonden bij het afval. Hortensia zit er bij, rozen …….jammer om in de vuilniswagen te laten verdwijnen. Ankie ziet al veel groei in mijn tuintje:’Moet je eens kijken wat er allemaal al opkomt:….……irissen, narcissen, krokussen’……….ja, het klopt wat ze zegt……honderden kleine spitse groene neusjes steken uit de grond en de forsytia, te gek, staat nu al in de knop. Ankie schuift door naar haar eigen huisje.
Knip na de lunch nog wat aan de gevelde boom. Wat andere tuinvrienden komen en gaan. Peter, buurjongen uit mijn puberteit in IJsselmonde, komt even zijn tuin inspecteren. Zijn zus Ilona, vriendin van mijn jongere zussen en trouwe oproepkracht in mijn puberale masturbatiefantasieën, is kort geleden overleden; aan de drank vrees ik. Ilona: rust in vrede…….
Ook Frits Fransen wipt nog even bij me aan; om zijn poen op te halen. Hij krijgt nog 22,5euro van me voor het in stukken zagen van die omgewaaide boom (wat was het toch een prachtboom, nu die weg is valt het juist zo erg op.) Ik had toen geen geld bij me. Vandaar….
Ook oma Truus en haar negentig jarige maatje komen even buurten op de tuin. Ik heb geen zin in het oeverloze geouwehoer van Truus. Dus zeg ik:‘Inderdaad, Truus’ op haar standaardbegroeting:‘Hallo, lekker hè’……en ga weer gauw door met knippen.
De hele dag door speelde niet Ankie maar de afspraak van morgen met Carla door mijn hoofd. Carla, een oud collega, die al heel lang aan mijn kop zeurt om een afspraak.Wat moet ik in Godsnaam aan met haar. Sloom doen, stoer doen. Veel sterke drank drinken, alleen koffie of thee, niks of weinig of alleen het hoognodige zeggen. Haar laten lullen, want zij wil toch zo nodig. Zij heeft en houdt het initiatief. Wat moet ze toch van me? Zo maar gewoon, niks bijzonders waarschijnlijk. Ik krijg die hele dag van morgen niet uit mijn hoofd. En nu nog steeds
(22.30 uur) niet. Pleur op Carla. Bloewaaaaahhhhh...wegwezen. Kan het nu niet meer afzeggen.....zal ik ziek worden.....niet doe niet zo lullig Jos. Waarom doe je toch zo?

Ankie is een echte horecajuf. Al jaren gescheiden; een dochter, kleindochter, vriend op afstand: de in Rotterdam bekende Ruud Braat; oud taxichauffeur, oud columnist van VT-wonen en inmiddels aow’er. Ze had een restaurant in Zeeland. Woonde daar ook in een soort vakantiebungalow met Ruud. Is failliet gegaan, verhuist naar Rotterdam. Daar een schuldsaneringsregeling gekomen. Woont nu in Kreekhuizen; twee minuten bij mij vandaan en als onze volkstuinbuurman Frans naar Bulgarije vertrekt, neemt Ankie zijn tuin over. Ze maakt van de verwaarloosde tuin langzaamaan een juweeltje. In enkele maanden tijd is het een sprookjestuin met vlinders en rozen..

Ankie is een waanzinnige oma. Als haar kleinkind een weekeindje op bezoek komt slapen ze ook in het tuinhuisje. Samen bouwen oma en kleindochter Ties een eet en drinkfestijn. Met haar dochter botert het niet zo. Dochter vindt ma maar een dom, raar en paniekerig mens. Dat steekt ze niet onder stoelen of banken.

Ankie praat met iedereen; is zeer sociaal en vrijwel altijd zeer vrolijk. Dit seizoen wil ze gaan helpen in de kantine van de tuinvereniging. Ik hoop dat ze het cynisme van de andere kantinevrijwilligers aan kan ….ze zal toch wel wat gewend zijn in haar andere horecabaantjes.

Kijkt heel veel films op tv…ze heeft een abonnement op Film 1, een filmzender; computeren doet ze de laatste tijd ook tot midden in de nacht maar liefst of nog langer.
Ze loopt met een vriendin ook rommelmarkten af………..verkoopt spulletjes.
Ze ziet er altijd leuk uit……….houdt van frisse vrolijke kleuren.
Ze heeft vroeger veel gerookt; sigaartjes………..als ze iemand met een sigaartje ziet krijgt ze ook trek.
Haar moeder is geboren op 7 januari…. Ik ook.
We hebben zo nog enkele zaken gemeen:
Haar moeder is kort geleden, in 25 mei 2006 gestorven …..ik niet
Haar maatje heeft net als ik een bipolaire stoornis
We wonen allebei in Kreehuizen
Moeder stierf in een verpleeghuis van de Stromen, mijn werkgever.

Ik vind Ankie een schat, ik praat graag met haar en zo vermoed ik, zij ook met mij.
We mogen elkaar wel als buurtjes.
Meestal is het zo dat ik wanneer ik een vrouw mooi, leuk, aantrekkelijk vind, dan ga ik over haar fantaseren, dan stoei ik in fantasietjes met haar, ik kleed haar uit streel, haar, buik, billen, borsten, wind haar op, maak haar nat (oh, dat kan toch helemaal niet: ze is drijfnat en het regent niet) maak haar zo opgewonden, dat ze me uitnodigt in haar te komen en dan ben ik meestal in een mum van tijd zover dat……………..
Maar bij Ankie heb ik dat dus helemaal niet….het komt niet eens in me op……………….hoe zou dat nou komen??........................bij Ilona van hierboven had ik dat dan weer wel…………..soms wel vier keer in de week......en die was lang zo leuk, mooi en aantrekkelijk niet als Ankie....
En wat er ook gebeuren zal, noch bij Ankie noch bij mij drinken wij samen koffie. Wij babbelen slechts met elkaar en als het nodig is helpen wij elkander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten