zondag 6 december 2009

Vervoer

Het is aardig van Bertus, dat hij er niks voor hoeft te hebben…..voor de reparatie van mijn autolicht.....dan kan er weer in die auto gereden worden.
Ik loop in een uur van huis naar zijn Bertus' garage............in hoog tempo.....zwetend als een otter. Onderweg niets dan auto’s gezien. Hoewel…............die ene neger, op die fiets. Hij passeert me.............fietst zeer langzaam………heeft duidelijk geen haast. Ik wandel net iets langzamer, dan hij fietst. Een kwartiertje later, op één minuut lopen van de garage van Bertus, zie ik de fiets van die man staan, tegen de pui van de garage. Terwijl ik me verbaas over die fiets komt de neger, vanachter de garage de hoek om geslenterd, terwijl hij met beide handen zijn gulp dichtknoopt. Dan pakt hij uit zijn broekzak een glimmende appel......hij neemt een grote hap en kuiert in de richting van zijn fiets. Ik glimlach vriendelijk naar de man. Hij beantwoordt mijn glimlach niet. Wel houdt hij mij vriendelijk zijn appel voor: 'neem een lekkere hap, vriend, één brok gezondheid!' 'Nee, dank je wel, neger....dank je wel....ik heb net gegeten'
Ik sla de hoek om, zie mijn Mazda staan en klop op de deur van Bertus’ garage.
Hij heeft het kapotte licht gemaakt, afgeplakt en wil er dus niks voor hebben.
Bertus heeft ons gematst: we kunnen nog zeker duizend euro krijgen voor de Mazda.....dat is door hem afgesproken met de schade-expert. De auto is na die laatste crash, total loss. Ik weet officieel nog nergens van. Nog niks gehoord van de verzekeringsmaatschappij. Bertus wil, net iets te gretig naar mijn zin, alles wel even regelen.....laat die Mazda nou maar hier, dan maak ik het allemaal voor je in orde...........ik zorg, dat jij die duizend euro vangt.......
'Bertus, ik wacht de berichten van mijn verzekeringmaatschappij liever even af en dan praten we misschien verder.'
‘Nog gefeliciteerd, hè Bertus, je bent toch opa geworden?’
Hij kijkt vreemd op, met een blik van hoe ik dat nou kan weten.
Hij vertelde het mijn vrouw een paar dagen geleden. Dat was de reden dat hij toen niks voor me kon doen. Zijn dochter was aan het bevallen. Daar moest hij met spoed naar toe. Dat ging voor.
‘Wat is het geworden?’ vraag ik.
‘Een jongen,’ zegt hij.
‘Hoe heet hij?’
‘Sem,’ zegt hij.
‘Populaire naam,’ zeg ik.
‘Vindt ze niet erg!
We gaan elkaar zien’ zegt hij kortaf en verdwijnt in zijn werkplaats.

De auto start probleemloos, zoals altijd overigens….het licht doet het nu ook weer goed. Ik rijd de hoek om zie de neger weer; hij eet nu een boterham; hij zit op de bagagedrager, zijn ellebogen op het zadel. Hij wenkt me en vraagt waar ik naar toe ga.
‘Naar Schiemond, ga ik, neger, want daar woon ik.’
‘Daar woon ik toevallig kort bij, mister, mag ik een lift van u? Mijn fiets past vast wel achterin uw auto’
‘Geen denken aan,’zeg ik resoluut, ‘ù kunt met alle plezier een lift van me krijgen maar die fiets laat u maar hier staan, kom nou even gauw zeg!’
‘Jammer, mister, dan kan het niet doorgaan, zonder fiets ben ik vleugellam.
Hij kijkt me lachend aan ……………ik beantwoord zijn lach niet en rijdt op huis aan.

‘En…..Bertus……alles verder goed met moeder en kind?’….deze cruciale vraag ben ik nou verdomme helemaal vergeten te stellen....…..ik weet wèl hoe het kind heet…..maar of het kind nu ook gezond is, weet ik niet…….of zijn dochter de bevalling overleefd heeft, weet ik ook al niet….stom stom stom
Er moet haast wel iets mis zijn, Bertus is doorgaans niet zo somber……maar ik ga nu echt niet meer terug om het hem te vragen…......…en trouwens.........àls er wat was, had hij er toch ook uit zichzelf over kunnen beginnen, nietwaar?!
Het valt me reuze mee dat ik nu durf te rijden............. had ik niet verwacht na 6 autoloze weken. De schrikaanjagend grote, veel te hard denderende tankwagens boezemen me enige angst in……..desondanks rijd ik rustig en probleemloos naar huis. Ik heb helemaal nergens last van. Eigenlijk rijd ik de hele tijd nog te hard ook: zestig in plaats van vijftig. Ik wordt gewaarschuwd door de mededeling op een display langs de weg: ‘U rijdt te hard’.
Dit zal geen toch geen prent tot gevolg hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten