woensdag 8 juni 2011

Openbaar vervoer plat

Het openbaar vervoer ligt morgen plat in heel Rotterdam. Tram, bus, metro zullen niet rijden. Het gaat niet om een paar centen meer loon of een paar uur per week minder werken voor de buschauffeur of de tramconductrice. Neer, het gaat om de toekomst van een gedegen openbaar vervoer voor de reiziger. De overheid is al enige tijd in de weer met het openbaar aanbesteden van de openbaar vervoerbedrijven. Het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf, de  RET, zou zo maar in handen kunnen komen van een Duits, Frans of Belgisch bedrijf. Maar ook is het mogelijk dat die RET bijvoorbeeld samen gaat met de HTM, het Haagse trambedrijf.
In Amsterdam is gisteren de hele dag gestaakt, vandaag volgt Den Haag en morgen 9 juni ligt het openbaar vervoer in Rotterdam plat. De actie gaat tegen die voorgenomen openbare aanbestedingen en de kabinetsbezuinigingen van maar liefst 165 miljoen euro op het openbaar vervoer in de grote steden. De aangekondigde bezuinigingen leiden er volgens de bonden toe dat zeker 1500 banen zullen verdwijnen, waarvan 1000 bij de Rotterdamse RET.

Verkoop en fusie van openbaarvervoerbedrijven en die miljoenen aan bezuinigingen gaat niet alléén banen kosten.  Ook het aantal bus- , tram- en metroritten zal drastisch worden teruggedraaid. Het aantal ritten van de nachtbus wordt verminderd. Op Investeringen in veiligheid zal gekort moeten worden 
Door het goede Nederlandse openbaar vervoernet  lieten steeds meer mensen de auto staan en stapten in tram, trein of bus. Milieuoverwegingen speelden daarbij zeker een rol zowel aan de kant van de overheid als van de kant van de reiziger. Milieu is nu blijkbaar niet meer zo’n item. Het openbaar vervoer kan dus weer een stuk onaantrekkelijker. 
 De kosten voor de reiziger gaan omhoog, de wachttijden worden langer en er zullen meer kilometers gewandeld moeten worden van huis naar de bus en weer terug omdat het openbaar vervoer, zeker in de minder drukbevolkte delen van de stad, de buitenwijken en naburige gemeenten zal worden afgeknepen.
Dit allemaal als de miljoenenbezuinigingen er door worden gedrukt door Minister Melanie Schultz van Haegen - Maas Geesteranus.

Een verplaatst schaamtegevoel krijg ik van reizigers die actievoerders beschimpen. Reizigers, die zich door de actie gedupeerd wanen, terwijl het  actiedoel zeker ook de reizigers dient namelijk: een goed openbaar vervoer. Waar het hier aan mankeert is gezamenlijkheidsbesef......solidariteit.

 Een grote volksopstand zal hier nooit worden ontketend; daar zijn we immers met zijn allen in Holland te gematigd voor. Onderhandelaars zijn we, overleggers.  Los van elkaar voeren we  allerlei actietjes tegen allerlei onrechtvaardigheden. Wat gemist wordt is een soort gezamenlijkheidsbesef. Ook bij andere acties ontbreekt dat helaas.  Als al die acties nou eens gebundeld zouden kunnen worden en van het Binnenhof het Nederlandse Tahrirplein zouden kunnen maken, dan zou het kabinet wellicht op andere gedachten gebracht kunnen worden. Misschien daagt  dan bij het kabinet het besef heel erg alleen te staan en wie weet koppelt die regeringsploeg daaraan het ‘inpakken en wegwezen’- besef.

Neill Diamond treedt donderdagavond 9 juni op in Rotterdam dus op de actiedag.
Misschien kan hij door de actieleiding verleid worden met enkele van zijn strijdbare nummers de actie te steunen.




Solidariteitslied van cabaretgroep
Don Quishocking:

Willen wij het ooit bereiken
Dan moet het met iedereen

Wie zijn makkers in de steek laat
Laat alleen zichzelf alleen

Voorwaarts en niet vergeten
Wat maakt ons zo sterk in de strijd

Bij honger en bij eten
Voorwaarts en niet vergeten

De solidariteit














Geen opmerkingen:

Een reactie posten