dinsdag 21 juni 2011

Laptopje

 Door het begin van de vakantiereis wat uit te stellen kan ik  nog misschien nog wat voor mijn laptopje regelen. Ik wil dit jaar namelijk niet laptopless weg. Ik heb dat ding nu anderhalf jaar. Prima dingetje. Uitstekend voor Word en Excell maar ik heb er nog geen vierkante millimeter mee kunnen internetten. Ik kocht van Vodafone een USB-stick met behulp waarvan je zou moeten kunnen in Nederland. Bij de KPN noemen ze zo’n USB-stick een dongel. Het lijkt me leuk om zittend in een duinpannetje op Terschelling, lekker zonnetje,  te skypen of te mailen naar Carola, mijn geliefde echtgenote, die, geheel vrijwillig en ook nog eens van harte,  thuis op poes en planten past:
‘Nou, Carola,'  zou ik dan skypen of mailen, 'je ziet het zeker wel, hè schat? Prachtig hier toch? Ik mis je schat; volgende keer moet je echt mee gaan, hoor! Tot over drie weken.’ 

Meteen bij aanschaf van de die USB-stick maakte ik noodgedwongen vijfentwintig euro internet-tegoed over naar Vodafone, want ik wist wel zeker dat ze me bij  bij Vodafone nooit zouden laten internetten op mijn laptop zonder zo’n bedrag vooraf. Na gedurende een week 77 keer de gebruikershandleiding te hebben bestudeerd; acht keer de software op de laptop te hebben geïnstalleerd en die er weer even zoveel keer te hebben afgehaald, kan ik godverdomme nog steeds niet internetten op mijn laptopje. Dan zal ik nu moeten gaan bellen met zo’n guitige, vlotte, frisse en altijd lachende Vodafone-knul of meid; we kennen ze allemaal wel uit de advertenties.
De eerste vlotte boy geeft me het non-advies om alles wat ik al gedaan heb nog eens over te doen en als dat nog niet helpt om via mijn home-pc op de Vodafone-site te kijken, want daar worden ook vragen beantwoord over internet met laptop en USB-stick. 
Tot mijn verbazing zie ik op die site dat door Vodaphone aangegeven wordt dat die USB-stick niet ondersteund wordt door Windows 7 en en dat is nu toevallig het systeem waaronder mijn laptopje draait. Nou dat weten we dan. Hebben ze me bij Vodofone een stick verkocht, die niet werkt en heb ik ze beltegoed betaald, dat ik niet kan gebruiken. 
Mijn geld dan nu maar gaan terug vragen. Telefoontjes worden na lang wachten afgebroken. Op mails wordt niet gereageerd door dat laffe Vodafone. Ik kan dus fluiten naar die 25 euro internet-tegoed en die 40 euro van die waardeloze klote stick
 Ik kan helaas niet eens mijn rechtsbijstandsverzekering op ze loslaten. Die club komt voor geschillen lager dan 100 euro niet in actie.
Vorige week de 15e juli, zeg maar, heb ik nog eens een poging gewaagd bij een belwinkel bij mij in de buurt. Ik had de problemen die ik hiervoor schetste nog maar nauwelijks aan de verkoper uiteengezet of hij beweert dat hij snel voor elkaar kan spelen wat ik wil.
‘Mij lukt alles,’ bluft hij, ‘gaat u maar even zitten.’ Meneer gaat enthousiast aan de slag. Kijkt soms verbaasd op. Zet geregeld grote ogen op van ongeloof en  zegt dan opeens :
’Hèèèè, hoe kan dat nou weer?’. Zijn hoofd wordt steeds iets roder. Zijn overhemmetje steeds iets natter , vooral onder zijn oksels. Ook van zijn Chinese blufpokerkoppie druipt het zweet terwijl hier de airco toch op vijf staat! Ik schrijf mijn telefoonnummers op en zeg dat hij me kan bellen als hij klaar is en ga weg. Ik heb nog wel wat anders te doen.
Gisteren de 20e  had ie nog niet gebeld. Ben ik maar naar die zaak gegaan. Mijn vermoeden is juist: het lukt hem niet. Hij liegt dat hij er geen tijd voor gehad heeft.
‘Geef me nog een paar uurtjes, dan heb ik het voor elkaar.’
‘Nee, ‘zeg ik, ‘je hebt nu tijd genoeg gehad. Geef mijn laptop maar terug.’
Zoals het er nu voorstaat kan ik nog niet rechtstreeks mailen met de laptop vanaf mijn vakantieplek naar Nederland. Op zich is dat natuurlijk geen ramp. Want dat heb ik nooit gedaan. Ik schreef mijn stukjes altijd  in cybershops en mailde ze van daaruit de wereld in.Deze vakantie schrijf ik op mijn laptop. Zet de schrijfsels op mijn eigen usb-stick (van de HEMA) en laat ze dan in de cybershop los. 


Vanaf zaterdag. Misschien met iets minder regelmaat. Wel gewoon op deze site: www.jeejeepee.blogspot.com  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten