zondag 12 september 2010

de Ragger

Van jongs af aan ben ik Sparta-piet. Geboren in Spangen in 1950. Vanaf seizoen 1957-1958 vrijwel alle thuiswedstrijden gezien. Maar het afgelopen seizoen even niet. Ik heb namelijk een grote hekel aan de nieuwe trainer. Die man heeft ook een paar jaar bij Sparta gevoetbald……………ik wou dat ie er nooit gekomen was.

Nooit heb ik Gert , meer zien spelen in het betaalde voetbal, na die zondag. De wedstrijd Sparta-Utrecht is al negen minuten lang een veel te harde wedstrijd, die de scheids gierend uit de hand laat lopen. De ene na de andere gore tackle op de achillespezen laat hij zonder sanctie passeren. De spelers tonen geen enkele zelfdiscipline. Sommige spelers zijn zo agressief dat ik cokegebruik vermoed bij hen.
In de tiende minuut van de wedstrijd vliegt een van de meest agressieve Sparta-spelers met gestrekt rechterbeen richting linkerknie van Utrecht-speler Gert. Op de onheilspellend lege Schietribune klinkt de naargeestige echo van het gekraak van botten en het hartverscheurend gekrijs van Gert. Toeschouwers huiveren. Kippenvel. Haren recht overeind.
De Sparta-speler staat op aait Gert over zijn hoofd en wil hem overeind trekken maar Utrecht-spelers duwen de ‘ragger’ bij Gert weg. Dat pikt de heet gebakerde Spartaan weer niet; hij staat gelijk met zijn vuisten klaar om met zijn tegenstanders op de vuist te gaan ……met moeite wordt hij tegengehouden door zijn medespelers.
De knie van Gert wordt onderzocht door de clubarts. Gert slaat met zijn vuisten op het gras en draait wild met zijn hoofd heen en weer. De verzorger gebaart, zijn handen om elkaar heen draaiend, naar de reservebank, dat Gert niet meer verder kan spelen en dat hij dus gewisseld moet worden. Gert wordt per brancard afgevoerd. En, zoals gezegd, ik heb hem nooit meer gezien op een voetbalveld. Die Spartaan van die gore vliegende tackle, helaas maar al te vaak.
Van mij had die man voor het leven geschorst mogen worden; even lang dus als de revalidatie zou duren van zijn slachtoffer Gert. Die kerel hoort niet thuis op het voetbalveld en zeker niet als trainer, waarvoor hij zich na zijn voetbalcarrière zou gaan verkopen. Bijzonder treurig dat hij nu uitgerekend bij mijn geliefde clubje Sparta langs de lijn staat als trainer.
Ik de krant, daar kan ik niet om heen, lees ik zijn stoere praat over slappe scheidsrechters en slappe mietjes, met een groot gebrek aan inzet...... daarmee bedoelt hij zijn spelers. Met dergelijke uitlatingen zet hij zijn spelers onverbloemd aan tot agressief spel.
Gelukkig blijkt hij als trainer alleen maar een grote muil te hebben, zijn resultaten zijn bij elke club erbarmelijk. Een mislukkeling dus. Sparta degradeert zelfs aan het eind van zijn misselijk makend regiem van één heel seizoen. Zo prijst hij zichzelf godzijdank uit de markt….dat stoere baasje met zijn grote bek. Blij toe...........….dat hij niet meer slachtoffers kan maken binnen of buiten mijn clubje. Eén levenslang slachtoffer is al meer dan genoeg, sorry Gert.
Natuurlijk heeft Sparta hem er uit gegooid na die degradatie. Sinds twee weken is hij op proef is bij, een onderbondzaalvoetbalclubje in Bergschenhoek……een dorpje onder rook van Rotterdam ……… ….prima niveau voor hem…….lichaamscontact is verboden bij die tak van voetbal. De kans is groot dat hij daar geen slachtoffers gaat maken.
Voor het komend seizoen heeft Sparta een oud-international gecontracteerd als trainer. Sierlijke, nette voetballer was ie altijd. Dan gaan we gewoon weer kijken. Ik heb de seizoenkaarten alvast besteld voor mij en zoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten