dinsdag 14 september 2010

Mijn eigen lieve regeldick.

Heerlijke vent, die Dick. Ik kan gewoon de boel, de boel laten, mijn spulletjes bij elkaar zoeken, lekker zitten beppen met mijn gasten over van alles en nog wat en Dick……Dick regelt verder gewoon alle regeldingetjes op zo’n avond als deze: een kooravond. Dick doet open, neemt de jassen aan, zorgt voor de koffie, wel of geen melk/suiker, plakje cake erbij, enzovoorts, enzovoorts.
Hij regelt alles, dat op dat moment gedaan moet worden en soms ook nog een heel klein beetje meer. Tof toch zo’n vent?! Niet iedere man heeft daar zin in; neem nou Kobus van Thea, die kijkt wel uit! Dat is zo’n ‘je denkt toch zeker niet dat ik bezopen ben’- type.

Het is maar goed dat ik mijn eigen lieve regeldickie heb, want anders zou er deze avond gewoon niet gezongen kunnen worden. Dàt we gaan zingen is nu wel zeker maar alleen wàt we gaan zingen nog niet. We kiezen zoals altijd om de beurt een nummer…………en dat worden vanavond vooral oude popsongs, country en rock and roll. Teus en Thea spelen gitaar en ik speel viool; zingen doen we alle drie. We zingen vanavond, na de koffie en voor de wijn, liedjes van Dolly Parton, Boudewijn de Groot, Leonard Cohen, Bruce Springsteen, Cliff Richard, Elvis Presley, Melany en Roy Orbison.
Dick zorgt daarna voor fris en sterke drank……..snijdt een groot stuk (toch zeker wel een kilo) oude boerenkaas in kleine blokjes, duwt er een prikkertje in en soms prikt Dick met dat zelfde prikkertje ook een stukje gember aan dat zelfde stukje kaas vast en verdeelt het knabbelspul over enkele glazen schaaltjes. Dick zoekt altijd eerst uit waar hij het goedkoopst aan de knabbeltjes kan komen, koopt het dan in en maakt het dan voor het bezoek hap- cq knabbelklaar . Dat soort kutklusjes kan ik met een gerust hart aan Dick kan overlaten…..en weet je …..hij doet het allemaal nog zo graag ook.
‘Hè, Dick?’
‘Wat, zeg je Carolien?’
‘Zeg maar ja, joh Dick, altijd goed, hahahaha.’

Het zal wel door de alcohol komen, dat er na de pauze niks meer van zingen komt.
De leden van het muziekgroepje hebben het over koetjes en kalfjes. Teus meldt dat geile Harrie is ontslagen. Geile Harrie is al enkele jaren een collega van Teus, die zijn bijnaam te danken heeft aan .............…….nou ja dat zal wel duidelijk zijn lijkt mij. Preutsheid kent Harrie niet; ook niet op de afdeling waar hij werkt. Zo laat hij zijn collega’s, zowel vrouwen als mannen, zonder enige vorm van gêne ‘genieten’ van naaktfoto’s van hemzelf en zijn aan obesitas lijdende echtgenote, in de meest onappetijtelijke poses. Harrie was al enkele malen door de bedrijfsleiding gewaarschuwd…..nu was de maat vol.

Volgende week heeft het muziekgroepje een optreden. De generale repetitie zal zijn bij Thea en Kobus thuis en we hoeven er beslist niet op te rekenen dat die Kobus één hand uitsteekt die avond……sterker: hij trekt aan zijn stutten…….hij gaat die avond wat leuks voor zichzelf doen, zo is Kobus nu eenmaal……ja, okay, natuurlijk kan niet iedereen hetzelfde zijn…..maar toch……nou ja…..wat dat betreft zie je maar dat mijn dickiepikkie goud waard is…….. meestal dan.
Ja, ik zeg het maar ronduit, meestal, want waar die Dick van mij afgelopen woensdag toch mee bezig was…………….hij loopt te stofzuigen…..dan ziet hij opeens een grote bromvlieg vliegen…..dat is op zich geen punt………...dat hij die ziet…….maar dan………….dan wil hij de bromvlieg vangen met de stofzuigermond……..het is toch bij de wilde spinnen af…….gooit die zak een antiek Mariabeeld van zijn voetstuk……in duizend stukkies…… wat was ik kwaad, zeg…….een erfstuk, het stond nog bij mijn betoudovergrootmoeder in de slaapkamer………Dick wilde een bromvlieg vangen………als onze stomme kater nou zoiets zou flikken dan zou ik daar nog begrip voor kunnen opbrengen.

Dat optreden volgende week is dus in Verzorgingshuis Moedeloos. Zo af en toe nodigt de activiteitencommissie van dat huis een zanggroepje uit om er bij de bewoners de moed een beetje in te houden. Iets wat beslist niet meevalt, gezien de alsmaar toenemende bezuinigen van de overheid in de zorg. Als koor besluiten we dan ook voor deze avond een zeer vrolijke, toepasselijke meezinger met een hoog oppepgehalte op het programma te zetten, met de volgende, zeer eenvoudige, makkelijk mee te zingen tekst:

envanjehelahola,
houterdemoedmaarin (3X)
envanjehelahola,
houterdemoedmaarin (2X)


Voor alle zekerheid heb ik Dick gevraagd om op zijn werk honderd kopietjes te maken van de bovenstaande tekst. Die deelt hij dan uit vlak voor we dat nummer gaan zingen. Kunnen ze allemaal lekker meebrullen daar.
Is het een schatje of niet soms, die Dick van mijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten