dinsdag 18 januari 2011

Dikke pad

Aan Rachel in Florida


Hallo Rachel,

Hoe is het nu met je in Florida.
Heb je het naar je zin daar als lerares Frans. Valt me echt mee zeg,  die belangstelling voor het Frans; in Nederland kiest vrijwel niemand die taal meer. Twaalf lesuren draai je nu, hè? Is er nog kans op uitbreiding van uren? Nou, dat hoor ik dan nog wel eens van je.
Hier in Nederland is het koud en nat, zes graden Celsius. Zoals ik je in mijn laatste mail ook al schreef, werk ik niet meer voor geld. Ik ben met pensioen sedert juni 2010. Ik werk nog wel zo af en toe maar dan als vrijwilliger en ik doe alleen de dingen die ik leuk vind.
Jammer dat het vandaag zo plenst, want ik was van plan vandaag een rondje Rotte te gaan fietsen. Nu het dan toch rotweer is, kan ik jou mooi even mailen. 
Voor jou is het hier misschien wel heel aantrekkelijk om te wonen. Jij zei me in Avignon dat je eigenlijk altijd de pest hebt aan warmte…….jij, die in Florida woont en ’s zomers altijd op vakantie gaat naar Avignon, met een gemiddelde juli-augustus  temperatuur van 28,5 graden.

Volgende week start in Rotterdam weer het jaarlijks terugkerende grote internationale filmfestival van Rotterdam.
Van 26 januari t/m 6 februari zal ik meer in de bioscoop zitten dan thuis. Ik ga er weer werken, kaartjes controleren vooral, daarmee verdien ik dan een passepartout, waarmee ik voor niks alle films kan gaan bekijken. Niet gek, hè?!
In die periode zet ik even mijn andere vrijwilligerswerk stop. Ik stop dan ook even een paar dagen met mijn jeejeepee-blog.
Later mail ik je nog wel eens over de andere dingen die ik zoal doe.

Trouwens, Rachel, ben je nu nog steeds zo’n ‘dikke pad’ (hihi) als in Avignon of ben je inmiddels een paar kilootjes kwijt? Dat zou geen kwaad kunnen, toch Rachel? Want eerlijk gezegd, denk ik, dat je door al die ballast zo slecht tegen de warmte kan. Dat is toch 'appeltje-eitje'? Kennen jullie de uitdrukking 'appeltje-eitje' in 'the USA'?!
Je hebt zo’n mooi, leuk, vriendelijk gezichtje, Rachel maar dat lijf daaronder…………. Waarom heb je dat toch zo ver laten komen? Was je als klein meisje ook al zo of ben je later, ja, ik noem het maar ‘dichtgegroeid’? Praat je er wel eens met je huisarts over of een goede vriend of vriendin? Weet je of je overgewicht erfelijke bepaald is of vreet je gewoon bewust constant veel te veel? Geloof mij nou Rachel, wanneer jij 50 kilo afvalt, dan weet ik zeker, dat je een van de mooiste meiden van de wereld bent: Miss World.

Als ik naar buiten kijk, lieve schat, zie ik de regen tegen mijn dubbel glas spetteren. Ik zie de grote plassen, die op straat zijn ontstaan en een stukje verderop zie ik het snel stromende water van het riviertje de Rotte, de naamgever aan mijn woonplaats Rotterdam.  Het is een riviertje van niks en toch ben ik zo blij dat ze er is, want ze kronkelt zich zo heerlijk door een van de zuiverste natuurgebieden in de omgeving van Rotterdam en aan weerskanten van haar liggen zulke lekkere fietspaden. Ik zal je een paar foto’s opsturen die ik maakte op mijn vele fietstochten door dat gebied. Dan zal je begrijpen wat ik bedoel.

O ja, Rachel, dat zal je wel leuk vinden: met een stel mensen hier uit de buurt ben ik een toneelstuk aan het maken. Het gaat over vrijheid van meningsuiting, keuzevrijheid, gevangenschap. Ik speel een zigeuner/oorlogsslachtoffer  in dat stuk. Na  de oorlog zwerft hij dakloos rond. Hij zingt en doet grappig voor geld om in zijn sterke drank behoefte  te voorzien.
Misschien, Sharon,  vind je het wel leuk om begin mei een van de voorstellingen bij te wonen. Dan blijf je gelijk een paar weken bij ons logeren en kan ik je nog wat leuke plekken in ons landje laten zien. Lijk je dat niet leuk? Dat laatste doen we natuurlijk wèl op de fiets, hè? Je begrijpt zeker ook wel waarom!
Ik hoop weer gauw iets te horen van mijn lieveling Rachel uit Florida.


Heel veel liefs, schatteboutje

Jepelepee


N.B.     Ik stuur je hier bij een artikel uit het tijdschrift ‘In Balans’ van december 2010
            daarin staat een heel lezenswaardig artikel: ‘Sporttas of Obesitas?’’
            Ik ben heel benieuwd wat jij er van vindt. Doeiiiiii

Geen opmerkingen:

Een reactie posten