donderdag 14 april 2011

Liefde zonder lust

Puur op het niveau van ik vind je leuk, aardig, heel aardig, daar zitten de meeste mensen min of meer waar ik mee omga. De groep mensen, die ik liefheb, is niet zo groot.  Vàn die groep,  heb ik een uiterst klein deel lief mèt lust; dus het overgrote deel heb ik lief zonder lust.
Zonder seks kan ik natuurlijk ook van mannen houden. Vrijwel meteen gaan nu mijn gedachten naar mijn vader. Van mijn vader heb ik helaas nooit kunnen houden. Hij ook niet van mij. Als hij dat wel deed, dan heeft hij dat altijd heel goed verborgen weten te houden.
Niet dat we elkaar haatten. Er was nooit wat. Niks. Leeg.

Ik hield zielsveel van meester Trooi. De meester, van de derde klas van de Milly  Scottschool. Nog steeds houd ik van die man. Ik deed altijd goed mijn best, haalde mooie cijfers. Door Meester Trooi voelde ik me trots. 
'Als je zo doorgaat Jee, heb ik straks geen punten genoeg!' zei hij bijvoorbeeld. 
Hij stelde mij met mijn inzet en goede prestaties  ten voorbeeld aan de klas.  Ook liet hij me klasgenoten helpen die niet zo goed mee konden. Zoals die jongens uit Chili, de een, Fernando, uit Santiago, was tien jaar en de ander Filippo, kwam uit San Antonio en die  was bijna twaalf. Ouder dus dan de normale derde klasser want die is negen. Ik mocht de gebroeders Nederlandse les geven; ze spraken uitsluitend Spaans. Koud twee dagen waren ze in Nederland. Hun vaders kenden elkaar niet vanuit Chili. De vader van Fernando was een verdienstelijk gitarist, maar daar was in Santiago geen droog brood mee verdienen. Filippo zijn vader bakte brood in San Antonio en dat raakte hij daar aan de straatstenen nog niet kwijt. Dus konden ze hun geluk niet op toen ze bij de Koninklijke Augurken Fabriek (Anno 1854) konden beginnen.  
Spelenderwijs bouwde ik samen met die Spaanse boys aan de verrijking van hun Nederlandse woordenschat: al na twee dagen hoor ik ze probleemloos zeggen: goal, corner, voetbal, klootzak, penalty, free kick, godverdomme enz.

Meester Trooi straalt echt uit dat hij lol heeft in zijn werk met ons. Hij komt lachend, handen wrijvend de klas en vertelt ons dan welke leuke lessen hij ons die dag gaat geven.
Vertellen over de bijbel. Zelfs al is het een flutverhaal, bij Meester Trooi zitten we met rooie oortjes te luisteren.  Hij hangt dan een plaat voor het schoolbord. Op de plaat zien we het paradijs.  God staat er naakt op, met baard maar zonder onderlichaam. Wij konden destijds dus niet checken of God een man of een vrouw was. Adam en Eva, hadden net op de vorige zoekgeraakte plaat, lekkere seks gehad. Seks was nu net wat door God verboden was.  God verbant het blote duo uit het ‘mooiweer’ paradijs,  naar het koude kikkerland: Nederland. Een gebied dus, waar het vaak regent, waait, kil is en de zon te weinig schijnt. Jaaaaa, God weet heel goed naar welke gebieden hij ondeugende mensen voor straf heen moet sturen.

Meester Trooi weet precies hoe hij een groep negen jarigen moet boeien: voorlezen uit een spannend en leerzaam boek: (*)Fulco de Minstreel. Geschreven door C.J. Kievit. Het boek werd uitgebracht in 1892!
In 1959 wordt dit verhaal me voorgelezen. Tot op de dag van vandaag, tweeënzestig jaar later fascineert het me nog steeds.   Absoluut de verdienste van de onvergetelijke Meester van de derde klas van de lagere school.
Meester Trooi ik houd van U.



(*)       Een aanrader voor de leeftijdgroep tussen de 9 en 14 jaar:
             Fulco de Minstreel. Geschreven door C.J. Kievit
            Googlebaar     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten