zaterdag 30 april 2011

Koninginnedag 2011

Koninginnedag 2011. Wat ik er van heb gemerkt? Normaal kan ik tot acht uur ‘s avonds terecht bij mijn super voor de zaterdagse boodschappen. Vandaag is de winkel al om half een dicht. Voor mij persoonlijk maakt dat geen moer uit want ik doe mijn boodschappen toch altijd voor tienen. In de super was het helemaal niet drukker dan anders dus kan die zaak volgens mij elke zaterdag wel om half een sluiten. Wat mij nog niet eerder in mijn lange leven is overkomen, gebeurt nu: een Marokkaanse vrouw, ik schat haar op veertig jaar, mèt hoofddoekje en lange jurk annex jas, kijkt me lachend aan! Aangenaam verrast groet ik haar. Ook vriendelijk lachend. Dan laat ze me plotseling een doosje  met zes oranje tom poucen zien en zegt zoiets als:
‘Ako, mieneer?’
Ik kijk haar niet begrijpend aan. Dan houdt ze de doos nog iets dichter bij mijn neus. Ze tikt met een vinger op de doos tom poucen en zegt precies hetzelfde maar alleen een beetje harder:
‘Ako?!’.
‘Mevrouw, ik snap echt niet wat u bedoelt'. Ze kijkt me lachend aan. Weer tikt ze op de doos; ze zegt nu:
‘Bira!’  en dan snap ik ineens wat ze wil vragen.
‘Nee, mevrouw, nee, geen alcohol!’ zeg ik.
‘Goed, goed’ zegt ze, ‘dank oe wel, mieneer.’

Koninginnedag is dezer dagen een dag zonder feestelijkheden op het volkstuincomplex. Dat is wel eens anders geweest toen er volop jonge Hollandse gezinnen met kinderen zaten. De huidige populatie volkstuinders bestaat voornamelijk uit Hollandse bejaarden en een aantal allochtonen: nou probeer die op Koninginnedag maar eens aan het zaklopen te krijgen. Ik ben op de tuin omdat ik wat groenafval moet dumpen. Daar tref ik de afvalcoördinator: Bolle Pieter. Hij is net als ik geboren en getogen in Spangen en samen halen we wat oude koeien uit de sloot.  
Voor Pieter en mij is Spangen de buurt van de voetbalclub Sparta, ijsboer Ferry, monument Spieckmann, de tramlijnen 10 en 16 en de Schie. Maar ook van de buurtvereniging: ‘Dropping in nood’ en het muziekkorps ‘Ruim Baan’ met majorettes, die in de vijftiger jaren van de vorige eeuw, nog spillepootjes mochten hebben.
Dropping in Nood organiseerde spetterende Koninginnedagen voor de jeugd. De Brederodestraat stond de hele 30e april op zijn kop: vóór de feestelijkheden van start gingen maakte Ruim Baan  een tour door alle straten van Spangen Benedendijks.  De kinderen gingen ’s ochtends met een thuis geschminkt gezichtje naar de speelgoedwinkel voor het feesthoedje, het balletjes aan het elastiekje en de bril-met-neus-en-snor.

Tradioneel waren dan ’s ochtends de zeepkistraces, het zaklopen, koekhappen, blokkie rennen en het pijkerpoepen. In het begin van de middag trad een clown op, een goochelaar of een buikspreker. Voor aan het einde van de middag was een theatergezelschap ingehuurd, dat met de laadbak van een vrachtwagen als podium, een toneelstuk opvoerde. Een wagenspel. Meestal een klucht; in ieder geval iets om te lachen. Ergens in de namiddag op een onverwacht moment, kon de burgemeester langs komen. Echt in zijn werkkleding: een soort jacquet, met zijn ambtsketen om. In mijn kinderjaren was van Walsum burgemeester. Volgens mij was hij een vreselijk saaie Piet.  Ik herinner me niets van die man.
’s Avonds rond een uur of negen, kwam er een soort dixielandbandje spelen voor de oudere jeugd en de ouders. Een dansvloertje werd gelegd op de straatstenen. Zolang ik daar in Spangen woonde en dat is tot mijn dertiende, begon dat dansen voor mij te laat.
‘Daar ben jij nog te klein voor,’ zei mijn moeder. Groot werd ik in een andere Rotterdamse wijk. In het toentertijd ontiegelijk saaie Hordijkerveld een onderdeel van Groot-IJsselmonde. Daar hadden ze toen ik er in 1963 kwam wonen nog nooit gehoord van Koninginnedag, buurtverenigingen, zaklopen,  buiksprekers of wagenspelen. Wel hing op 30 april overal de vlag uit.

Bolle Pieter woont tot op de dag van vandaag nog in Spangen. Heeft het daar uitstekend naar zijn zin. Als Nederlander is hij weliswaar een minderheid in zijn buurt maar dat maakt hem helemaal niks uit. Net als vroeger kan hij nog steeds met iedereen goed overweg. Moet ook haast wel als bestuurslid van de buurtvereniging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten