zondag 8 augustus 2010

Eén klein dingetje (2)

‘Oooooh….voorzichtig, meneer Jee…’ doet de arts zognaamd bezorgd......tot mijn grote verbazing steekt ze me wel een hand toe om me omhoog te helpen………………ik merk dan, dat ik de uitgestoken hand niet, zoals gebruikelijk, met rechts maar met links moet pakken….de rechter pols is gekneusd..
‘Ja, zegt ze, ‘het is niets bijzonders, hoor, dat je omvalt komt omdat ik zulk warm water in je oor gespoten heb…….dan werkt je evenwichtsorgaan tijdelijk niet meer zo goed.
’Ja, leuk is dat, waarom zegt u dat dan niet even…….daar heb ik drie keer meer aan dan aan dat gezeur over die oliewatjes.’
‘Ja, sorry, meneer Jee maar ik was het even vergeten.’
’Dat is dan niet zo fraai’
‘Nee, meneer Jee, de dokter heeft het, zeker zo vlak voor haar vakantie, zo druk dat ze wel eens wat vergeet.’
Ze start een nu reeds mislukte poging aardig glimlachen naar mij om me schijnbaar vriendelijk gedag te zeggen.
Nou meneer Jee, het ga uw goed en tot een volgende……
Ik onderbreek haar, lichtelijk satanisch:
‘Ik ben nog niet klaar dokter…….ik heb nog een paar klachten.’

Mijn dokter doet vroeg in de ochtend, van acht uur tot half negen, een ‘klein dingetjes spreekuur’….. één klein dingetje per patient……serieus. Ik heb nu een paar kleine dingetjes. Daarom ben ik niet vanmorgen vroeg gegaan; ik zit hier nu met een afspraak tussen drie en vier. Mijn oor is inmiddels afgehandeld.
De andere kleine dingetjes zijn:
- een pijnlijke knie; niet mee te fietsen
- platvoeten; niet mee te lopen
- kalknagels; niet te knippen
- een gekneusde pols (van de val van zoëven)niet draaibaar.

‘Nog een paar andere klachten? Maar meneer Jee, u weet toch zeker wel, (daar is ze weer met haar schuldgevoeltrucje..’u weet toch’…..’u weet toch’ ……..ik weet verdomme van niks), u weet toch zeker wel, dat wanneer u meerdere klachten heeft, u een dubbele afspraak moet maken.’
‘Uitstekend, dokter. …dan wens ik u alvast een fijne vakantie toe. …….ik ga voor mijn andere klachten wel naar een van uw vervangers. Meer artsen tegenwoordig dan loodgieters, toch?’
‘Nee, nee, zo bedoel ik het nu ook weer niet, meneer Jee’, zegt ze.
‘Als je dit soort regels hanteert dokter, is het ook wel handig om ze aan je patiënten mee te delen. Had ik in dit geval misschien een vierdubbele afspraak moeten maken?’
‘Het enige dat u luid en duidelijk aan alle patiënten laat weten is van dat ene kleine dingetje. Misschien is het een idee om alle patiënten te informeren over de ‘dubbele afspraak’.…..maar goed, ik ga nu, dan kunt u die mensen in de wachtkamer lekker verder helpen.
‘Meneer Jee, luister, deze keer help ik u, een volgend keer maakt u in overleg met mijn assistente een dubbele of driedubbele afspraak. Is dat afgesproken, meneer Jee?‘
Ze gaat me dan zitten vermoeien met de harde praktijk van het leven als huisarts……………geeuw, geeuw,......... maar liefst drieduizend patiënten.. ……geeuw, geeuw……heeft ze nodig heeft om rond te kunnen komen en als ze me wil duidelijk maken hoe groot het gebied is waar ze werkzaam is , doet ze de eerder beschreven uithaal naar de bloemenvaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten