zaterdag 23 oktober 2010

Koningin Beatrix opent Lantaren Venster 6 november 2010

Als de wind niet hoorbaar door de bomen waait en zelfs niet hier in huis, zal ik op 6 november a.s. hoogstpersoonlijk Koningin Beatrix de hand schudden. Zij komt dan het spiksplinternieuwe gebouw openen waarin bioscoop en theaterpodium LantarenVenster gevestigd wordt. Het gebouw, een ontwerp van de Portugese architect Álvaro Siza, is opgetrokken op de Kop van Zuid, nabij de gigantische 44 verdiepingen tellende woontoren Montevideo en het nostalgische Hotel New York, ooit hoofdkantoor van de gerenommeerde Holland Amerika Lijn, waar mijn vader ooit nog werkte als paintry-bediende (afwasser) op de s.s. Rotterdam………. waarmee hij de hele wereld over reisde……en waardoor ik hem haast nooi zag………maar dit geheel terzijde…...moge hij overigens rusten in vrede.
Sinds mensenheugenis is de cultuurtempel LantarenVenster gehuisvest in de Gouvernestraat in de volkswijk het oude Westen.
Op deze plek wordt voornamelijk het werk getoond wordt van belangwekkende niet-poenige-Hollywoodregisseurs zoals laatstelijk Ken Loach, Mike Leigh, Jim Jarmusch en vele anderen. Het huidige IFFR, het internationale filmfestival Rotterdam is daar in 1971 begonnen met de legendarische pionier, wijlen Huub Bals. Begonnen met enkele honderden belangstellenden, is het IFFR uitgegroeid tot een evenement met internationale allure, dat honderdduizenden toeschouwers trekt. In 2011 beleeft het festival dus zijn veertigste editie! Als het IFFR naar LantarenVenster komt zal dat de eerste keer dat het festival Zuid aandoet. Als……er is nog niks zeker…..
De muziektheatergroep Hauser Orkater, Alex d’electrique zijn daar klein begonnen en groot gegroeid. Toneel-, muziek-, foto- en videoworkshops worden er gegeven, waar volop belangstelling voor is.

Nu bioscoop en muziek weg zijn blijft theater en dans nog over voor de Gouvernestraat. Hoe zal het daar genoemd worden?: ‘Het Oude LantarenVenster’ (Het HOL)? Zal toch niet….
Zowel bioscoop als muziektheater zijn dus verhuisd naar de nieuwbouw.
Heel toevallig verveel ik me dezer dagen, drie slagen in de rondte. Sinds ik per 2 juni 2010 met pensioen ben. Ik heb dus contact gezocht met LantarenVenster en daar de vraag neergelegd of ik iets zou kunnen betekenen voor ze. Welnu ik kan meteen beginnen als vrijwillig kaartjesscheurder onder een voorwaarde: ik moet stoppen met kauwen (kauwgom). De leiding vindt dat ik te smakkerig, te openmondelijk en te veel met mijn hele gezicht kauw. Geen probleem! Heb ik er graag voor over. De beloning voor deze klus is niet namelijk gering:
- een pasje waarop gratis toegang tot alle voorstellingen
- halve prijs voor alle (verrukkelijke) maaltijden (plus drankjes) in het restaurantje.
- voor en na de voorstelling één gratis (!) drankje
- bij bioscoopbezoek (of muziekbezoek) buiten de dienst: halve prijs voor drankjes en hapjes.
- twee keer per jaar een gezellig uitstapje met de collega-vrijwilligers.

Mijn grootste beloning is gelijk al de komst van Hare Majeteit de Koningin op 6 november aanstaande om deze goede zaak te openen en dat ik dan ook nog toevallig dienst heb. Wat een geluk. Het moet niet gekker worden. Waar ze precies allemaal heen gaat als ze eenmaal binnen is, weet ik nog niet. Dat is voor de veiligheid aan de geheime kant, denk ik. Hoe dan ook, waar ze ook heen wil, ze zal een kaartje moeten kunnen tonen, dat geldt ook voor haar. Ik zal dat kaartje scheuren.
‘Hallo, mevrouw de Koningin…..mag ik uw kaartje even zien….ja…keurig, dank u……..(ik scheur nu even haar kaartje)……….…..kijkt u eens majesteit, hier is uw kaartje weer……..…prettige rondleiding verder majesteit.’
Misschien gaat ze wel naar boven naar de bios…..er draaien een paar leuke films:.
‘Lang en gelukkig’ met Arjan Ederveen (die moet Beatrix zich nog herinneren van ’
Theo en Thea’ en ‘het Tenenkaasimperium’ )…….
’The killing inside me’ van regisseur Michael Winterbottom (in die film wordt tot twee keer toe een vrouw met blote handen doodgeslagen door een ogenschijnlijk toch heel aardige man……en die moordscènes schijnen uitermate lang te duren. Misschien toch wel wat voor Beatrix.)
Verder nog de film ‘L’amour fou’ over leven en dood van de beroemde couturier Yves Saint Laurent en zijn levenspartner. Dat lijkt me nou helemaal niks voor de majesteit. Maar goed dat moet ze zelf maar uitmaken. Wie ben ik, nietwaar? Voordat Beatrix naar de eerste verdieping gaat moet ik haar wel zeggen dat daar geen toiletten zijn voor bezoekers:
'O, eh, majesteit, als u misschien nog een plasje moet doen ofzo, moet u het wel hier op de begane grond doen want op de eerste.........'
'Heel attent van u, meneer, mijn welgemeende dank,' zegt de Koningin, die duidelijk nu al heel erg moet. Geheel buiten het protocol, huppelt de Koningin met haar hele gevolg achter haar aan in de richting van de bezoekerstoiletten op de begane grond. Op de wanden staat godzijdank duidelijk aangegeven waar zich die bevinden.

Decennia lang biedt het Theater LantarenVenster van de Gouvernestraat Culturele Producties Van Bijzonder Hoge Kwaliteit. In een warme sfeervolle entourage, een soort huiskamer, waar menig Rotterdamse cultuurfreak zich bijzonder op zijn gemak heeft gevoeld. Ook de nabijheid van veel leuke kroegjes en restaurants in dit schaarse stukje oud-Rotterdam draagt ongetwijfeld bij aan het continue succes van LV.
Het is nog maar de vraag of dit nieuwe gebouw op zuid het vertrouwen zal krijgen van de Rotterdammer. Hoe je het ook wendt of keert het is en blijft Zuid en eigenlijk heeft dat voor de rasechte Rotterdammer nooit meegeteld. Misschien moet de cultuurfreak die nieuwe tent gewoon het voordeel van de twijfel geven…….van daaruit moet zich op de lange duur een atmosfeer ontwikkelen, die de vergelijking met de Gouvernestraat zal kunnen doorstaan…….hoop ik….
En de Majesteit kan er natuur aan toe doen door in al haar majesteitelijkheid te verkondigen:

‘Wij, Beatrix, Koninging der Nederlanden

verklaren duidelijk en luid
de Gouvernestraat is Over en ook Uit
Gaat daarom nu allen naar de Kop van Zuid.


LantarenVensters:
Otto Reuchlinweg 996 (Wilhelminapier),
3072 MD Rotterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten