woensdag 30 maart 2011

Glazenwasser

De meeste Rotterdammers wonen in een huis. Veelal een huis met ramen.  Die ramen zullen zo af en toe eens lekker gezeemd  moeten worden. Bewoners van eengezinswoningen, van  huizen met een groot balkon of bewoners van een galerijflat kunnen meestal de ramen zelf wel zemen. Het merendeel van de ramen in het Rotterdamse kunnen niet door de bewoner zelf worden gezeemd. Deze mensen hebben dus de keuze of we nemen een glazenwasser of we doen er niets aan. In dat laatste geval doet de natuur het werk: een paar hoosbuien en de ramen zijn weer redelijk toonbaar. In het eerste geval zou de bewoner op de gedachte kunnen komen:
‘Kom, ik ga eens op zoek naar een glazenwasser….’ en dat is nu net een onjuiste gedachte.
Want de Rotterdammer heeft hierin niets te kiezen. Reeds ver voor de oorlog is al het zeemwerk in Rotterdam 'eerlijk' door de glazenwassers zelf  onder de glazenwassers verdeeld.  Elke ondernemer in die branche, heeft een vergunning voor onbepaalde tijd om een bepaalde buurt te zemen. Aan ons buurtje is toegewezen Ladderszat B.V. Aan de ene kant kan je zeggen: ’Nou dat is makkelijk, dan hoef ik tenminste niet op zoek naar zo iemand.’
Maar wat nu, als de glazenwasser duur is of geen goed werk aflevert……dan moet je toch van zo’n zemer af kunnen? Dat is nu net de moeilijkheid. De glazenwasser is monopolist in Rotterdam en laat zich ab-so-luut niet opzij zetten. Het navolgende getuigt daarvan.

Na een kleine renovatie in mijn wooncomplex, wil de huisbaas eenmalig de kosten van het zemen van de nu wel erg vuile ramen op zich nemen. Het bedrijf met de beste offerte: Druiper B.V. uit Den Helder, mag de klus doen.
Dat Helderse bedrijfje heeft nog maar net  vier ramen gezeemd  of de buurtglazenwasser de heer Ladderszat  himself  trekt de stekker uit Druipers hoogwerker.
‘Koppie koffie, glazenwasser? Kom naar beneden. Opdrinken die koffie en oprotten. Je zit aan mijn brood, Druipert, dit is mijn wijk, uitslovert, met dat lullige hoogwerkertje van je.’
‘Krijg nou gauw de vliegende tering, man.  Ik maak je he-le-maal af. Stop die stekker nu meteen terug. Wacht , ik kom naar beneden!’ dreigt Druiper.
Ondertussen zijn drie stevig uit de kluiten gewassen zonen Ladderszat uit de imposante witte Mercedes gestapt.  Omstanders zien, dat een puistige jongenman, waarschijnlijk stagiair bij Druiper B.V., razendsnel de Volkswagen Bestel van Druiper instapt. Het is duidelijk wie hier qua fysiek geweld zal moeten afdruipen.
Zo gaat het er nu aan toe in de Rotterdamse glazenwasserswereld.
‘Woningbouwvereniging ‘De Huizelaar’ heeft me deze klus gegund. Wij hadden de beste offerte………………waarom hebben jullie dan nie……...’
‘Opgerot,’ zegt Ladderszat, ‘geen gelul over offertes. Dit hier is gewoon mijn buurt: de buurt van Koos Ladderszat! Ik en alléén ik zeemt hier, ja!!
Druiper pakt zijn mobile om de woningbouwvereniging te bellen.
Ladderszat pakt de mobile brutaal van Druiper af:
‘Bent ik duidelijk geweest of niet, Druiper? Haalt nu meteen die achterlijke hoogwerkert daar weg voor míjn ramen! Wat je verder met die Huizelaar afspreekt zal mijn een rotzorg wezen,’ zegt Koos en hij geeft Druiper zijn mobile terug.

Zo is ons, buurtbewoners, door bedrijf Ladderszat, een gratis zeembeurt door de neus geboord. Nu kunnen we natuurlijk als bewoners proberen van deze glazenwasser af te komen. We kunnen bijvoorbeeld een buurtvergadering houden met  agendapunt één  ‘de glazenwasser’. Maar…… eh, ja,  ik moet nu echt even héél ingetogen zijn. Sssssssst,  voorzichtigheid is geboden  met de glazenwasserij……………. het is een 'crimineel zooitje’, zo wordt gefluisterd Pas maar op!
Wie zal het zeggen? Waar rook is, is vuur, toch? Ik heb wel het vieze vermoeden, dat als op een buurtvergadering  ‘de glazenwasser’ geagendeerd is, de zaal akelig leeg zal blijven.  Maar we gaan hier toch zeker niet in het geniep over vergaderen, hè?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten