zondag 6 maart 2011

Wortel en tomaat

Dat ik vrijwilliger ben bij de prettige film- en muziektempel LantarenVenster (O ja???? De nieuwe?? Ja, de nieuwe!!! Leuk joh!) weten mijn trouwe lezers onderhand wel. Ik heb het er al een paar keer in mijn blogs over gehad. De functie die ik daar vervul, tezamen met vijftig andere vrijwilligers,  is gastheer.  
Het gastheerschap houdt, onder andere, in: (het gedurende 4 à 6 uur per week; 20 à 30 uur per maand; meer dan 1.000 vrijwilligers uren per maand dus!! Reken dat maar eens om in geld.)
-           het controleren van de entreekaartjes
-          bezoekers de weg wijzen in het gebouw
-          informatie verstrekken over de inhoud van de film
-          minder valide bezoekers met de lift brengen naar en halen van de zalen
-          voorlichtingsmateriaal beetje op orde houden
-          controleren of de deuren van de bioscoopzalen dicht zijn
-          na afloop van een filmvoorstelling de zaal schoonmaken. Dit laatste houdt  in, dat de lege koffiekopjes, colaflesjes en dergelijke alsmede platgetrapte stukjes gevulde koek, de mandarijnenschilletjes en de afgekloven appelklokhuizen uit de zaal verwijderd worden
-          het barpersoneel helpen (indien daar tijd voor is) met het opruimen van de foyer (kopjes en glazen e.d.)
-          invaller zoeken voor een uitgevallen vrijwilliger
-          diverse hand- en spandiensten verrichten aan de dagelijkse leiding.

De vrijwilliger kreeg   daarvoor een prettige beloning:
-          Gratis toegang tot alle film- en muziekvoorstellingen; mits er plek is.
-          Een gratis drankje voor en na de dienst.
-          Vijftig procent korting op alle eten en op vier drankjes per dag.
-           vijf euro per dienst als onkostenvergoeding

Cursief gedrukt staat hierboven: ‘de vrijwilliger kreeg’. Ik wil namelijk, na met een vriend een filmpje bekeken te hebben, twee trappistjes tripple afrekenen met een biljetje van vijf euro. De barmeid snauwt me toe:
‘6,20 euro.’
‘Nee, ‘ zeg ik, ‘je vergist je, ik ben vrijwilliger (ik laat mijn pasje ook nog zien!), ik heb 50 % korting……een trappistje kost normaal vier euro. Met die korting dus voor mij 2 euro. Twee trappist komt dus op 2 x 2 = 4 euro, ja toch?'
De barmeid, nauwelijks verstaanbaar en mij niet aankijkend:
’50 procent korting is afgeschaft. Korting is  20 % geworden. Het is voor u 6, 20 euro meneer en er staan nog meer mensen te wachten dus…..’
Ik ben totaal verbouwereerd:
‘2,20 euro duurder in totaal.....……ik weet helemaal van niets, van wie heeft u……
‘Opdracht van de directeur. Wilt u nu betalen, want de rij wachtenden achter u wordt alleen maar groter.  6,20 euro, meneer.’
Ik ben nog zo’n lul dat ik betaal ook.

Zonder de vrijwilliger te informeren verlaagt de directeur de korting, (van 50% naar 20%) hetgeen voor de vrijwilliger een kostenverhoging van 60% betekent.

Dan opeens geschiedt er iets wonderlijks: de directeur geeft (per mail en tegen zijn principe) de vrijwilliger zijn gratis drankje  voor en na de dienst terug, terwijl op dat moment die vrijwilliger niet eens weet dat dat gratis drankje hem was afgepakt.
Deze absurde mail is tot op heden het enige teken van leven van deze man aan ons vrijwilligers.
‘Hoe ga ik met mijn vrijwilligers om’  Zo’n cursus bestaat toch wel? Hoewel………. een baas met een klein beetje fatsoensbesef communiceert zoiets als dit ‘vrijwilligersvriendelijker’.  

Een collega-vrijwilliger merkte slim op, dat het er op lijkt dat de directeur ons een wortel en een tomaat afpakt en bij de eerste reuring ons de wortel vlug teruggeeft. Zodat, zo hoopt hij dan,  wij over die tomaat niet meer zullen koeren. Die vreet hij dan gewoon lekker zelf op!

Op 19 maart komt de directeur met ons praten. Dus praten, dat kàn die wel! Dan krijgen we waarschijnlijk het waarom te horen van de al ingevoerde maatregelen, die we officieel nog niet kennen.
Tsja……is het echt 7 maart 2011?
Voorlopig schort ik mijn werkzaamheden als vrijwilliger voor LantarenVenster maar even op; ik wil beslist niets inleveren. Gezien het succes van LantarenVenster, de steeds grotere bezoekersaantallen, mede dankzij de inzet van de vrijwilligers, verwacht ik juist extraatjes!  Benieuwd naar 19 maart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten