vrijdag 23 juli 2010

7.Advaita Vedanta in Avignon

Dit is deel 7 van de serie 'Avignon'

Mijn ogen zitten bijna helemaal dicht. Een ontsteking! Een paar dagen geen contactlenzen dus.
Met een oude zonnebril, plakband en mijn reservebril zonder pootjes fabriceer ik een speelse en effectieve vervanging voor de lenzen: het zicht is uitstekend en Avignon heeft er weer een toeristische attractie bij! Als de oogdruppeltjes, die ik van die lieve Francoise, mijn hotelbaas, krijg goed helpen, kan ik over een paar dagen mij lenzen weer in. Ik schrijf in een half uurtje het verslag van de dag van gisteren voor de Franse les. In advaita-vedanta-stijl. Advaita-vedanta is een soort boedhistische stroming waar ik nu vol van ben. In het kort komt het er op neer dat er wezenlijk geen verschil, geen onderscheid, geen dualiteit bestaat: geen ik, geen jij, geen jullie en geen wij. Er bestaat wezenlijk niet zoiets als ‘ik ben toeschouwer’ en ‘zij spelen toneel’ neen: volgens advaita vedanta is er slechts ‘theater maken’ en is er ‘naar theater kijken’.
Wat ik schreef over gisteren:
Er was......................
wakker worden, opstaan, mediteren, douchen, scheren, aankleden, ontbijten; een gesprek met hotelgasten; verzamelen en inpakken van boeken, pennen en schriften; naar Franse les gaan; onderweg tomaten en noten kopen; na de Franse les, in het park met kunstwerk naam, noten en tomaten eten koffie drinken. Teruglopen naar het hotel; onderweg kaartjes kopen voor het Koreaans toneelstuk in het Theater du Chien Noire, voor vanavond om zeven uur. Zwemspullen pakken, lopen naar pontje, overvaren naar andere oever van de Rhone, genieten van de aanblik van Avignon vanaf de Rhone, zweten, omkleden, in Olympisch zwembad, zoeken van een rustig plekje nabij schaduw; het rillen bij het doorraken in het relatief koude water, tien keer vijftig meter zwemmen; opdrogen en zonnebaden, lezen in boekje over geschiedenis van Theaterfestival van Avignon, de steek van een insect, weer tien keer vijftig meter zwemmen; volleyballen met Franse badgasten en Russische acteurs en actrices, lachen, hijgen, springen, serveren, schreeuwen, blokken, vloeken, schelden, plezier hebben, zweten, zwemmen, lezen in de festivalgids, het markeren van interessante toneelstukken, voorpret; weer tien keer vijftig meter zwemmen, moe worden, spieren voelen, wegdromen in de zon, een levendig gesprek met ander badgasten (de Russen), afspraken maken: omkleden, dorst, biertje drinken, heftig en pijnlijk opzwellen van de insectenbeet, naar hotel terug, lopen, varen, lopen, praten, zweten, douchen, insektenbeet verzorgen, omkleden, naar theater lopen; pijn aan mijn ogen; het ontmoeten van de lachende, stralende Sharon ontmoeten, omhelzen, plaatsje zoeken en vinden in theater, kou voelen van nabije airco, warmte van nabije Sharon, een volle zaal met veel rumoer, te weinig plaats voor alle toeschouwers, het dimmen van het licht, het openen van de coulissen; het aanzwellen van muziek, het aangaan van de spotlights, de opkomen, spelen en musiceren van acteurs, Koreaans gesproken tekst en boventiteling in het Frans, op het toneel: moord, liefde, doodslag, bedrog, huichelarij, verraad, samenzwering, overspel, bespioneren, afluisteren, vluchten, vechten, vrijen, verlangen, vrijen, wanhoop, bedrog, moord en zelfmoord en tot slot applaus, fluiten, klappen, bravo geroep, ontlading van enthousiasme en grote waardering, het tot drie maal toe terug komen van de theatergroep, genieten van waardering geven en waardering krijgen; samen met alle toeschouwers lijf aan lijf naar de uitgang schuifelen; samen met Sharon naar een restaurant lopen, nagenieten, navertellen; muziek, decors, verlichting en spel bewonderen, goede en minder goede acteurs onderscheiden; in het restaurant drinken, eten bestellen, praten, lachen, wijn drinken, eten, vertellen, zachtjes aanraken, luisteren, contact, kibbelen, kijken, lachen, hard praten, genieten, warmte voelen, fluisteren, kriebeltjes voelen, betalen, lopen naar busstation, afscheid nemen, omhelzen, verlangen, (niet Frans) zoenen, zwaaien, lopen naar hotel, begeren, fantaseren;. verdwalen, de weg vragen en weer vinden; niets dan rust in het hotel, zachtjes naar de kamer sluipen, het onsteken van het licht, uitkleden, wassen, tandenpoetsen;. het verzorgen van de insectenbeet en het verwijderen van de lenzen uit de pijnlijke ogen; het zetten van de wekker op zeven uur, het stappen in bed, het uitdoen van het licht, het toeslaan van het laken, het mediteren, mezelf strelen, fantaseren, masturberen, ejaculeren, het pakken van de tissue-box naast de twijfelaar, verschonen en gevolgd door een diepe weldadige slaap als slot van een enerverende dag.”.
“Ja, hier kan ik niets mee, hoor!”, reageert Franse lerares Nicole bits. Dus vertel ik haar het hele verhaal maar met ik, jij, hij, zij, wij, jullie en zij. Ze denkt volgens mij dat ik niet helemaal spoor en gaat mijn talloze zonden tegen het Frans zitten verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten