donderdag 15 juli 2010

Charmes (1)

Vooraf kan nooit met zekerheid gezegd worden of een vakantie ook een prettige vakantie zal worden. Dit keer gaan ik en Carola er op uit met Harrie en Linda; alle vier zestig-plussers.
‘Gaan jullie gezellig met z’n tweetjes?’, vraagt een belangstellende collega.
‘Nee dus, met een ander stel dus, een echtpaar dus, vrienden van ons dus, met z’n viertjes dus.’
Eerdere jaren waren we al eens met zijn vieren in Spanje en Italie. Dat was gewoon ‘gezellie’. Dit keer doen we een creatieve vakantie . In het hart van Frankrijk in het stadje Charmes, daar vlakbij is het bungalowpark en niet te vergeten een pretpark! Wij zitten in een vijf persoonsbungalow.
We gaan donderdagochtend vroeg met z’n vieren op reis.
Zuidwaarts. Klote weer. Slechte vooruitzichten, die steeds slechter worden.
De kar waarin we rijden (een Peugeot BipperTeepee, daar zit de poen dus) is van Harrie en Linda. Zij rijdt. Op de TomTom zie ik een kaartje met de weg waarop we rijden. Harrie wil de TomTom horen praten……Linda niet:
‘Afblijven’ bijt Linda hem toe, ‘ik heb dat ding gisteravond precies ingesteld zoals ik het wil ….ik rijd ….en je weet dondersgoed, dat ik geen stem wil horen….het is verdorie net of je voor de eerste keer naast me zit als ik rij.’
Harrie (een beetje pesterig):‘Ik kan die stem toch wel een beetje zachtjes aan zetten, schat, zodat jij dat stemmetje nauwelijks hoort….’
‘Nee, Harrie, ik wil het niet en dat weet je heus wel………….…….ik begrijp niet waarom je nu zo verrot vervelend aan het doen bent, man!’
Maar Harrie pest door en fluistert met een vals-zwoel stemmetje: ‘En als ik nu het geluid van een aantrekkelijke man voor je uitzoek, lieverd …..hmmmmm Humberto Tan bijvoorbeeld, zou je dan………..’
‘Hou nou toch eens op met die ongein man, denk nou maar niet dat je grappig bent.’
Het is al snel duidelijk dat het niet meer zo botert tussen Harrie en Linda, die volgend jaar dertig jaar getrouwd zijn. Hopelijk brengt deze vakantie hun weer een klein beetje geluk terug.
Harrie weet zijn continue wrevel nog enigszins te camoufleren. Zijn vermoeide gezucht, zijn hoofdschudden en het regelmatig achter de rug van Linda opsteken van zijn middelvinger, wisselt hij af met schijnbaar vriendelijke gebaren als het aaien over Linda’s hoofd en een zachte pets op haar bibs. De pesterijen spreekt hij uit alsof hij Linda lieve woordjes toefluistert en altijd noemt hij haar ‘schat’ ‘schatje’, ‘lieve schat’ of ‘lieverd’.
Linda doet geen enkele poging om zelfs maar vriendelijk te lijken. Haar vriendelijkheid, althans naar Harrie toe, is een grote luxe geworden. Hij kan absoluut niets goeds doen. Elk woord, elke actie van hem wordt hard en meedogenloos neergesabeld. Tegen mij is ze overigens poeslief, tegen Carola daarentegen weer iets minder. God weet waarom.
Carola en ik krijgen het al een beetje benauwd van deze onvriendelijkheden……we zijn nog maar net op pad……….dat belooft wat.
’Een bakkie doen…..,’ opper ik, in de buurt van Antwerpen, ………….je weet maar nooit, misschien is het caffeïne-gehalte in hun bloed te laag.
‘Dat gaat er altijd in……goed idee, jongen.’ veert Harrie op, ‘we zijn toch al zo wat in Frankrijk, dus bij het eerstvolgende restaurant: koffie en piesen….. als je eens wist, honnepon, hoe vre-se-lijk ik moet piesen.’
‘Oh nee, houd je plasje nog maar even op,’ bitst Linda, ‘we stoppen niet hier maar ergens in de buurt van Lille. Dáár gaan we koffie kopen. We kópen die koffie in bekers, waar een dekseltje op kan….iedereen neemt zijn volle beker koffie, met dat dekseltje d’r op, weer mee de auto in en dan rijden we gelijk de snelweg weer op.……….zo hebben we dat gisteravond ook afgesproken, Harrie…………en nu Ik er bij zit, speel je gekke Henkie, doe je alsof je van onze afspraak niets meer van weet. Ik wil beslist om half zes in Charmes zijn…………..als je eens zou weten hoe moe ik van je word.’
‘Zou ik dan daar bij Lille misschien ook nog even mijn nu al overvolle blaas mogen ledigen, lieverd?’
‘Als je dat zo nodig wil, moet je dat gewoon lekker doen: pies je daar maar lekker helemaal leeg.’
Ondanks onvriendelijkheden en gesar wordt Charmes bereikt op de door Linda geplande tijd, zonder noemenswaardige verwondingen.


wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten