zaterdag 17 juli 2010

Charmes (4)

Linda bekijkt een fraai boek met foto’s over de flora en fauna van Midden-Frankrijk. Ze weet er veel van. Het is haar hobby. Vooral vogels . Ze kan er leuk over vertellen…….aan iedereen die er maar wat over horen wil (behalve Harrie natuurlijk). Ik vind het ècht verdomd interessant. Ze vertelt bevlogen (hihi) over vogels, die hier in de omgeving nestelen, over bijzondere bijen, bloemen en bomen…….ze gaat dan steeds sneller en luider praten. Net als ik zelf iets wil gaan vertellen over onze kater Thijs, komt Carola opeens met kleine driftige pasjes onze kant op:
‘Ik moet even met je praten Lin!’zegt ze afgemeten.
Het gesprekje zal wel over de poen gaan of zo. Harrie en ik zijn wel zo gemakzuchtig om geldzaken aan de dames over te laten. Harrie zit onderuitgezakt op een terrasmeubel; hij snurkt zachtjes, met wijd open mond, een spoortje kwijl stroomt uit zijn rechter mondhoek. Op de tv, hij staat op Eurosport, wordt getennist….zo te zien een van de zusjes Williams (het is …. Serena, denk ik) tegen een spichtige tennister, waarschijnlijk de Belgische Henin. De Amerikaanse staat voor met 4 – 2.
Als Linda na een kwartier terug komt gaan we verder met ons aangename gesprekje en Carola gaat op het terras een shagje zitten roken. Harrie en zij praten niet, dat kan ook niet want Harrie ligt te snurken…....
‘Ik wou je nog wat vertellen over Thijs, onze kater, Linda’ zeg ik, ‘over het nieuwe gedrag van hem. Tegenwoordig komt hij me s’ochtends begroeten op de plee ……als ik zit te piesen (ja, ja, ik zit te piesen!); dan moet ik hem tussen zijn oortjes kriebelen……..later op de dag laat hij zich uitgebreid strelen en maakt me duidelijk, dat hij geborsteld wil worden: hij kijkt me indringend aan, produceert een langgerekte ‘miauw’ en loopt dan op een drafje naar het borstelbakje op het balkon…….als hij wil eten of drinken …..doet hij een paar korte ‘miauwtjes’ en dan trippelt hij naar zijn eetplek ………laatst kom hij miauwend de huiskamer inlopen, ik zit in de schommelstoel…..Thijs gaat pontificaal voor mijn voeten zitten……kijkt me aan, tikt met een pootje tegen mijn voet en loopt weer miauwend richting balkon……..nieuwsgierig geworden, loop ik met hem mee die kant op……..wat blijkt, er zit een dikke duif op het balkon……..en die moet weg van Thijs …….of ik jaag hem weg of Thijs doet het zelf……maar weg moet ie.
’t Is zo’n verschil met vroeger……vroeger dook Thijs gelijk onder een bed en kwam daar pas weer vandaan als ik naar bed ging. Thijs is veel gezelliger is geworden nadat ik een beetje zachtaardiger geworden ben naar hem……………de grote verandering is eigenlijk alleen: ik praat zachtjes tegen hem en beweeg in huis wat rustiger.’ Ik merk dat ik Linda dit verhaal rustig en zacht pratend vertel. Linda is blij voor mij en Thijs: ’Dit is pure winst voor jullie allebei.’
We horen fietsbelgerinkel. Harrie en Carola staan inmiddels klaar voor de geplande fietstocht. Hals over kop sluiten we ons bij hen aan. We gaan deze avond, Charmes en omgeving verkennen.
He is al een beetje fris aan het worden......half acht nu......heuvelachtig is het hier.......niet zo erg steil.......moet ook niet met onze drie-versnellingen-fietsjes.
Linda laat zich uit de kopgroe terugzakken en komt naast me fietsen. Ze zegt dat Carola woedend is op haar; ze ging daarnet vreselijk tekeer; ik ben bezig jou te versieren, zei ze………. en verder zei ze, dat ze het sfeerverziekend vindt dat ik Harrie constant af loop te snauwen en aardig doe tegen jou.’
‘Ja, dat laatste vind ik eigenlijk ook wel raar,’ zeg ik. 'Maar dat zal zijn wortels hebben in het verleden, dat je hem zo afsnauwt......tussen ons er geen 'shit' dus ben je aardig of je doet gewoon tegen mij. Ik moet je eerlijk zeggen Linda, ik heb werkelijk nooit het gevoel gehad dat jij mij aan het versieren was.’
‘Daar ben ik ook helemaal niet mee bezig, Ik….’
Valt niet mee zeg, dit 'vals plat' volgende keer een meer geschikte fiets meenemen hierheen........'kijk eens om je heen, Linda, wat een uitzicht.......kilometers goudgele heuvels...'
‘Ik hoef ook helemaal niks met jou Linda. Ik vind het wel heel fijn hoe we nu met elkaar omgaan, heel rielekst………….moeten we zo houden…..........wat zei Carola nog meer.?’
Carola zei dat ze me dit 'versieren' al vaker heeft zien doen…….ze zei:
’Ik ken jou lichaamstaal, Linda …….ik heb gezien hoe je Rinus en Wim versierde…..ging precies zo…………..…….Carolien en Dorien zijn er een tijd behoorlijk van in de war geweest….Dorien wat erger dan Carolien, maar toch. Ik weet niet hoe Jeejeepee op je zal reageren ……. vooralsnog hapt hij niet……maar als hij hapt………..je weet dat ik je door heb………..ik voel me verraden, Linda………………...’
Vreemd, het is pas tegen negenen en het begint al een beetje te schemeren....

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten