zaterdag 17 juli 2010

Charmes (5)

De lucht lijkt aan het eind van de workshop weer enigszins geklaard. Linda heeft het prima naar haar zin gehad. Ze staat, met haar dikke enigszins logge lijf, op het terras voor onze bungalow bewegingen te oefenen uit een Pina Bausch-dikke –vrouwen ballet…….daar is beslist enige soepelheid voor nodig. Ze doet de belangstellende Carola enige pasjes voor en samen hebben ze zowaar, voor het eerst deze vakantie lol ……ze dansen eveneens samen…... Ter info nog even, voor hen die nooit van Pina Bausch (1940-2009) gehoord hebben: Ze is een van de bekendste choreografes van de 20e eeuw, haar ouders hadden een café en als kind verstopte de kleine Pina Bausch zich vaak onder een cafétafel en observeerde vanuit die positie het gedrag van de volwassen gasten. Haar werk was daardoor geïnspireerd: in haar balletten werd druk met caféstoelen gesleept, dansten mannen in rokkostuum met dames in avondjurk en schalden populaire liedjes uit de luidsprekers. Men dronk en rookte op het toneel. Ook schreef ze choreografieën voor dikke dames (in werkelijkheid waren dat slanke ballerina’s die in dikkevrouwenpakken dansten). Pina Bausch’s credo: 'Wat mensen beweegt, interesseert mij meer dan hoe mensen bewegen'.
Ik had, achteraf gezien, beter wat anders kunnen kiezen….tien vrouwen doen mee…ik ben de enige kerel… nou ja, kerel.. De oefenstof in de workshop was ook helemaal op vrouwen afgestemd. Met uitzondering van de warming-up en de cool-down. Natuurlijk kreeg ik wel de lachers op mijn hand toen ik me in zo’n dikkevrouwenpak hees en mee oefende als dikke dame…..…….kan ik me in ieder geval nog even uitleven in mijn clownsrol. Na de workshop hoorde ik dat verschillende vrouwen Linda vroegen of ik misschien homoseksueel ben ………’niet dat ik weet maar vraag het hem zelf…’ zei Linda heel correct……dat deed natuurlijk niemand. Ik kan me die vragen overigens wel voorstellen omdat erg veel balletmannen zo zijn.
De workshop tango is Carola goed bevallen……zo goed dat ze misschien vanavond nog even verder danst: er treedt dan een tango-orkestje op.…..als we zin hebben mogen wij ook allemaal mee. Het is nauwelijks voorstelbaar maar ook Harrie is vandaag werkelijk in beweging gekomen. De Tennesee wig walk heeft hij geleerd, een relatief simpel volksdansje, dat voor de allerstijfste harken onder ons nog verdomd moeilijk is…….in de bungalow weigert hij ons iets voor te doen, de lafaard…………….het is beslist de Tennesse wig walk, want Harrie neuriet constant dat melodietje.

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten