maandag 19 juli 2010

Legging uit

De dag van ‘onze’ overwinning op Brazilië in de kwart finale van het WK-voetbal 2010. Heel sociaal zit ik in de bloedhete kantine van de volkstuinvereniging naar de wedstrijd Nederland - Brazilië te kijken.
Geinig om eens met andere voetbalgeleerden te kijken………meestal zit ik alleen voor de tv.....……..…een uitermate zwak spelende heertje Sneijder maakt het winnende doelpunt, koppend, met zijn 1.72m hoge lijfje…..eerder geeft datzelfde meneertje een assist, die door een Braziliaan in zijn eigen doel wordt gekopt. Vóór de doelpunten van het Nederlands elftal heeft het Braziliaans voetbalelftal al een keer gescoord door meneer Robinho.
Daar zit ik dan.....in de kantine........ …het is weer eens wat anders zo…………pilsje er bij……..….de tv is zwaar klote……………klein beeld…….model vijftig kilo, bouwjaar negentiendrieënzestig.
Tuinder Sal zit achter me. Een lieve naïeve man, als kind niet ingeënt tegen polio…..zijn ouders luisterden naar de dominee: als hij ziek wordt is dat de wil van God. Nu gaat hij sjokkend als een ijsbeer door het leven en praat hij vreemd en onduidelijk omdat zijn tong het bijna niet meer doet…………probeer zelf maar eens te lopen en te zingen (Wilhelmus) als Sal. Gelukkig heeft hij wel zijn oranje Kabouter Plopmuts op…..………..en zijn vrouw, een grappig spontaan, iets te druk mens, zit te kijken in een oranje legging. Als Nederland wint belooft ze haar legging uit te trekken, daar blijf ik hoe dan ook de wedstrijd helemaal voor uitzitten. Sal zet zijn muts af als ‘we’ achter komen te staan.
Rob, tuinder en voormalig vrachtwagenchauffeur, heeft zoals nu duidelijk te zien is kanker. Hij is sterk vermagerd, kaal en plast via een gat in zijn buik; van zijn buik loopt een slangetje naar zijn rugzak, daar zit waarschijnlijk een soort pispot in.
Nora, de ‘little thin big lady’ van de kantine is in maart jl. vlak voor het begin van het tuinseizoen overleden. Ook al kanker. Ik wordt er gek van al die mensen die aan kanker doodgaan.
En nu, dit even terzijde, hoor ik dat Frits dood is. Frits, tot vandaag mijn overbuurman op de tuin. Frits....vijfenzestig jaar....longkanker.
Henk, de weduwnaar van Nora, zet haar kantinewerk voort. We zijn dolblij met die man……er is gewoon niemand anders bereid om Nora’s werk over te nemen. Henk is zo tof om de kantine open gooien …..anders hadden we thuis voetballen moeten gaan zitten kijken.
Leen, de accuman en zijn zeer moeilijk lopende echtgenote, helpen Henk.
Leen zijn vrouw, Riet, loopt mank, omdat haar ouders ook al geluisterd hebben naar zo’n kut- dominee. Niet nodig inenten….zei de dominee pardoes…..Gods wil......
Henk trakteert ons zowel in de eerste als in de tweede helft op lekkere stukjes jonge kaas. Komt goed uit, want we verliezen een hoop vocht tijdens deze spannende wedstrijd, we zweten ons rot in dit benauwde hok, dus deze zoutaanvulling is meer dan welkom
Dorus heeft in zijn huisje wel een tv maar komt toch hier kijken..voor de gezelligheid…….hier op de tuin noemen we Dorus een ‘mensenmens’’. Hij is een rielekste man, heeft voor vrijwel iedereen tijd, hetzij voor een praatje, hetzij voor een adviesje of een klusje en alles gaat geheel onbaatzuchtig. Als het Nederland voetbalelftal juist gelijk heeft gemaakt, komt zijn echtgenote, binnen tegen wie hij zegt:
’Ik weet niet wat je wil vragen maar hoe dan ook, het antwoord is ’neen’’
Aan Henk vraagt Dorus in het heetst van de wedstrijd of ie de koelkasten niet eens moet gaan schoonmaken. Aan zoiets merk ik dat voetbal hem niet echt interesseert. Hij houdt zijn aandacht niet echt bij het spelletje. Het gaat hem om hier samen gezellig te zijn.
Broekhuis, deze man wordt door iedereen bij zijn achternaam genoemd, is de voetbalkenner bij uitstek onder de tuinders. Hij heeft hoog gespeeld. Dat wil niet zeggen boven op de Himalaya of op het dak van de ARENA, nee, hoog gespeeld wil zeggen, dat hij op hoog niveau gespeeld. Prof bij Sparta. Een cynische man, die Broekhuis, ook nu blijkt dat bij tijd en wijle: in de rust ben ik even wezen pissen. Ik kom terug en de wedstrijd is al weer begonnen. Altijd jammer….maar helaas, niks aan te doen…..ik vraag ‘en public’ of er nog wat veranderd is ik bedoel hiermee: zijn er misschien nog spelers gewisseld……Broekhuis cynisch en gevat als altijd:
‘Jazeker,……ze spelen nu allebei de andere kant uit.’
Ze breken de kantine zowat af.
‘Hij is leuk,’ zeg ik,’die slag is uw.’

Het is misschien naïef, maar voor mij hoort het in Afrika warmer te zijn dan in Nederland. Het is dus zo dat het in Nederland tweeëndertig graden is …………..…in Afrika is het vijftien graden. Zuid-Afrika, het publiek op de tribunes bij het WK 2010 zit met ijsmutsen op. De vrouwelijke aanhang van het Braziliaans voetbalelftal ziet er doorgaans zo vrolijk en sexy uit...... natuurlijk mede door het ontbreken van vele kledingstukken. Dit feestvertoon is dit jaar niet mogelijk......'t is veel te fris voor de dames. In 2014 wordt het wat dat betreft weer genieten.........…….dan is het wk-voetbal in Brazilie.
Het Nederlands elftal wint, de vrouw van Sal heeft haar oranje legging al uit voor ik er erg in had......hij hangt om haar nek...............ze mag met die witte beentjes wel eens lekker de zon in gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten